Geen vraag te gek
088 973 06 00

Gemak, genot en gewin

Retail richting 2030. Daarmee sluiten wij het jaar af: hét onderzoek naar de toekomst van de retail. Want wil jij er in 2030 toe doen met jouw winkel, dan moet je met de kennis van nu aan de slag. Vandaag weten, morgen doen! We kijken terug naar 2017, maar ook vooruit, naar de kansen die de toekomst ons gaat brengen.

The best of the branche

Het lijkt alsof ze nooit bestaan hebben, maar we kennen een tijd waar wij fanatiek MP3's, CD’s en LP’s kochten. Mijn favoriete momenten van deze tijd waren de "The best of..." waarmee we het jaar afsloten. Ik heb dit jaar genoeg gezien om een ‘’The best of the branche’’ samen te stellen:

  1. In de vooruitblik naar 2017 schreef ik over de toename van duurzame mode. Dat het een blijvend en groeiend populair onderwerp is. Dat moge duidelijk zijn. Sterker nog, de transparantie in de keten neemt alleen maar toe wanneer we naar het rapport Retail richting 2030 kijken.
  2. Het wordt ook steeds meer duidelijk dat we niet zonder automatisering en digitalisering kunnen. In diverse ketenbijeenkomsten in 2017 kwam naar voren dat het vooral makkelijker en eenvoudiger moet. Het is een wens van de branche om hiermee aan de slag te gaan en zoals het er nu voor staat zullen we in Q2 een pilot kunnen draaien met een branche data source.
  3. Dat de consument “in charge” is, dat is niet nieuw. Maar de manier waarop zij haar momenten en locaties kiest om te shoppen, verandert razendsnel. Sneller dan wij voor mogelijk houden! Ook hierin hebben vele retailers de stap gezet richting de toekomst, maar dit brengt ook een hoge druk met zich mee.

Retail richting 2030

In het rapport Retail richting 2030, beschrijven we drie fundamentele bewegingen die bepalend zijn voor ons retaillandschap:

  1. Bewust consumeren
  2. Empowerment
  3. Digitalisering

De ontwikkelingen die we het afgelopen jaar hebben gezien en al ervaren, vormen de fundering voor de toekomst. Sommige dingen gaan drastisch wijzigen en zorgen voor een grote impact. Het is voor nu teveel om op te noemen, maar ik kan je aanraden om te starten met het lezen van het rapport ‘Retail richting 2030’. En begin dan juist bij het onderdeel over de impact op de retail en ga dan pas terug naar de 12 shifts. Trek jouw eigen conclusies, maak een actieplan en maak gebruik van onze expertise om het voor jezelf concreet te maken. Ik nodig je graag uit in 2018 voor regionale bijeenkomsten!  

Laten we 2018 niet vergeten

Het is nu bijna 2018 en ook dan ga je weer keuzes maken. Keuzes die invloed hebben op de toekomst van jouw winkel. Ik voorspel een omzetgroei van 2% in onze branche, maar dat wordt niet makkelijk. Net als in 2017 blijft de omzetontwikkeling in de fysieke winkel achter ten opzichte van de webwinkel. De ondernemer die fysiek en online met elkaar weet te verbinden, zal met een hoger groeicijfer als winnaar uit de bus komen. In de omzetprognose voor 2018 leg ik uit hoe ik aan het cijfer 2% kom.. 

Lees de omzetprognose

Ik wens jou, jouw medewerkers en klanten mooie feestdagen toe en een kansrijk 2018

Groetjes, Edwin

Delen