Modesector verandert sneller dankzij de digitalisering 

15 mei 2024


Al eeuwenlang ontleent de modesector haar bestaansrecht aan haar voortdurende evolutie en veranderingen. Gelukkig zijn er onder de vele kledingconsumenten talloze early adopters en trendsetters te vinden. Zij zijn er trots op om zich te onderscheiden met hun kleding. 

Een kwestie van smaak 

Het is geen verrassing dat trends zoals digitalisering, waarbij we feitelijk al “onlife” zijn, een sterke invloed hebben op de mode- en sportsector. De early adapters brengen de versnelling teweeg doordat zij als eerste de trends omarmen van designers, technologiebedrijven en influencers. Al decennia lang horen we uitspraken als ‘mode is vergankelijk’, ‘mode is persoonlijk’, en ‘je moet met de mode meegaan’. Het artikel in BAZAR werpt hier een licht op. Met de opkomst van video- en beeldcommunicatie spreekt de boodschap voor zich. Digitalisering heeft onmiskenbaar invloed op de modebranche, maar of je het omarmt als bedrijf of consument blijft een kwestie van smaak en keuze. 

Een melting pot aan vernieuwing 

De mode- en sportwereld ondergaat ware vernieuwingen door razendsnelle technologische ontwikkelingen. Achter de schermen bevindt zich een bruisende mix van innovatie, experimenten en opschaling. Op online platforms en in testwinkels omarmen early adopters enthousiast de vele handige en interessante tools. Digitale vernieuwing zorgt voor duurzamere productiemethodes en nieuwe businessmodellen. In dit artikel van  PWC.NL lees je de belangrijkste trends die impact hebben op de veranderingen in de modesector. Je leest ook hoe bedrijven als The Fabricant het dragen van fysieke kleding in een heel ander perspectief zetten. Dit soort en deze ontwikkelingen zetten de sector op scherp. Ze wordt uiteindelijk kansrijker en duurzamer zoals de ABN-AMRO aangeeft. Bedrijven zullen vanwege de concurentie afgewogen keuzes gaan maken. Velen zullen het geijkte en veilige middensegment verlaten en meer beleving gaan bieden.   

Digitale massa beïnvloeding 

Onlangs nam ik deel aan een TikTok-masterclass en enkele indrukwekkende feiten zijn me bijgebleven. Nederland telt maar liefst 4 miljoen TikTok-gebruikers, die dagelijks gemiddeld 93 minuten doorbrengen op dit platform en daarbij zo’n 96 meter aan content swipen. Het is opmerkelijk dat zelfs kinderen van 10 jaar gezichtscrèmes van honderd euro willen kopen omdat een TikTok-influencer dat aanbeveelt, of dat ze kleding van premiummerken aanschaffen via uitgestelde betalingsopties. Dit illustreert de immense invloed van Big Tech-platformen en de massaliteit van content en beïnvloeding. 

De digitale beïnvloeding maakt duidelijk dat we andere behoeftes ontwikkelen en onderscheidende keuzes willen maken. Door technologieën als AR en VR op de winkelvloer in te zetten, kun je digitale beïnvloeding op een speelse manier realiseren. Dit biedt niet alleen plezier en nut voor klanten, maar levert bedrijven ook waardevolle inzichten op. Van digitale passpiegels tot andere visuele technologieën, ze dragen bij aan een verhoogde toegevoegde waarde en klantbeleving. 

Verander mee 

Gelukkig blijven er grote kansen voor MKB-bedrijven, op voorwaarde dat ze zich richten op het bieden van ultieme persoonlijke contacten en oplossingen. Om toekomstbestendig te blijven, is het essentieel om via eigen websites en winkels de bereikbaarheid, toegang, informatie, inspiratie en services te verbeteren met behulp van digitale technologieën. Het is nu tijd om te oriënteren, te experimenteren en te ontdekken hoe je businessmodel zich aanpast aan de veranderende tijden. Zelfs in mindere tijden is het mogelijk om succesvol kleding te blijven verkopen door relevant te blijven voor je doelgroep. Een handig hulpmiddel om te bepalen hoe je winkeltechnologie kunt inzetten, is dit onderzoek

‘Laat je niet gek laten maken, betrek je team, blijf relevant voor je doelgroep en geef vooral betekenis aan wat je doet, dat is de essentie. Besef wel dat dit zonder de inzet van technologie een hele uitdaging wordt’.  

Harry Bijl

Harry Bijl

Inspiratie en innovatie

Ik wil graag lid worden

Leden kunnen altijd rekenen op juridisch en zakelijk advies op maat, zij krijgen toegang tot een groot bestand aan voorbeelddocumenten en contracten, trainingen en evenementen.