Heb je een webshop, gebruik je een online inschrijfformulier of sluit je een overeenkomst via e-mail? Dan kan de nieuwste update van de Richtlijn Sanctiemodel informatieplichten gevolgen voor je hebben.
Bij overeenkomsten die op afstand of buiten de verkoopruimte worden gesloten, gelden strenge regels. De consument moet vóór, tijdens en na het sluiten van de koop goed geïnformeerd worden. Worden deze regels niet (goed) nageleefd, dan kunnen er zware gevolgen zijn. Van een korting op de prijs tot zelfs het – kosteloos – ongedaan maken van de koop.
Rechters controleren altijd of de regels correct zijn gevolgd. Ook als de consument zelf geen bezwaar maakt. Dit noemen we ‘ambtshalve toetsen’: de rechter kijkt zelf naar alle documenten, zoals de dagvaarding en bijlagen.
Nieuwe richtlijnen
Onlangs heeft de rechterlijke macht nieuwe richtlijnen vastgesteld over hoe rechters moeten oordelen als er informatie ontbreekt, naar aanleiding van twee uitspraken van de Hoge Raad. Eerder was er al een belangrijke uitspraak over de bestelknop: woorden zoals ‘bestellen’, ‘bestelling plaatsen’ of ‘bestelling afronden’ zijn niet duidelijk genoeg. De klant moet altijd weten dat er een prijs aan verbonden is.
Essentiële informatie die je een consument moet geven
De regels voor op afstand of buiten de verkoopruimte gesloten overeenkomsten zijn niet veranderd sinds 2014, behalve enkele kleine aanvullingen. Het is belangrijk om deze regels goed te begrijpen en na te leven, omdat je anders een deel van de verkoopprijs kunt verliezen bij een gerechtelijke procedure.
Essentiële informatie die je als verkoper moet geven, omvat onder andere:
- Belangrijkste kenmerken van de producten en/of diensten
- Identiteit en adres van de handelaar
- Totale prijs
- Mogelijke extra kosten voor het gebruik van communicatiekanalen
- Betalingswijze, leveringswijze en leveringstermijn
- Herroepingsrecht (wettelijke bedenktijd)
- Duur van de overeenkomst en opzegvoorwaarden
Als je deze informatie niet verstrekt op een ‘duidelijke, niet aanpasbare’ manier – bijvoorbeeld op papier, via e-mail of op een USB-stick – kan dit leiden tot een sanctie. Het verstrekken van deze informatie moet uiterlijk gebeuren op het moment van de (verplichte) opdrachtbevestiging. Bij verkopen buiten de verkoopruimte (bijvoorbeeld aan de deur) moet de overeenkomst én de essentiële informatie op papier worden verstrekt, tenzij de consument akkoord gaat met een andere manier van verstrekken. Als er uitzonderingen zijn op het herroepingsrecht (bijvoorbeeld maatwerk), moet de consument schriftelijk bevestigen dat hij afstand doet van dit recht.
Sancties bij fouten
De sancties voor het niet goed naleven van de regels zijn vastgelegd in het volgende model:
| Categorie | Aantal schendingen | Bestelknop voldoet? | Korting op de hoofdsom |
| 1 | 1, 2 of 3 | Ja | 20% |
| 2 | 0 | Nee | 33,33% |
| 3 | 1 of 2 | Nee | 40% |
| 4 | 4 of meer | Ja | 40% |
| 5 | 3 of meer | Nee | 60% |
Het aantal schendingen (van de informatieplicht) én het wel of niet voldoen van de bestelknop bepalen hoeveel korting een klant krijgt. Rechters mogen van de richtlijn afwijken, maar moeten hun beslissing dan wel goed motiveren.
Meer weten?
Heb je vragen? Neem contact op met onze Ondernemersservice via telefoon (088-9730600), e-mail (info@inretail.nl) of chat via onze website. De juristen van INretail kunnen je helpen in het geval van een incasso.