welles nietes

Welles nietes. Wat doe jij met klachten?

16 december 2022

Complexe klachten en lastige kwesties? Als klant en winkel er samen niet uitkomen, kan de stichting UitgesprokenZaak.nl een uitspraak doen. In deze kwestie heeft een klant een nieuw werkblad voor zijn keuken gekocht dat later wordt geleverd dan afgesproken.

De klacht

Een klant koopt in februari een nieuw werkblad voor zijn keuken. Als levertijd wordt begin april afgesproken. De klant betaalt aan in april, maar in augustus is het blad er nog steeds niet. Hij wil ontbinding van de koop, hoewel het blad inmiddels klaar voor levering stond.

Welles nietes

Moet de consument het op maat gemaakte blad toch afnemen? Wat denk jij: ja of nee?

De feiten

De commissie hoort beide partijen en zet de feiten op een rij.

  • Het werkblad wordt besteld in februari, met levertijd begin april.
  • De consument betaalt pas in april aan.
  • De ondernemer geeft aan dat productie 6-8 weken in beslag neemt, dus kan zich niet voorstellen dat de verkoper, die er niet meer bij de ondernemer werkt, begin maart heeft afgesproken.
  • Er was een meetfout gemaakt, eind april is er opnieuw ingemeten en opnieuw besteld, natuurlijk weer met 6-8 weken levertijd.
  • Het blad is op maat gemaakt, dus waardeloos voor de ondernemer. Hij vindt dat de consument moet afnemen.

De uitspraak

Het oordeel is aan de commissie: moet de klant afnemen of niet? Nee, vindt de commissie. De CBW-erkend-voorwaarden geven aan dat als er een vermoedelijke levertijd is afgesproken (daarvan was hier niet eens sprake!), de ondernemer nog een maand extra krijgt om te leveren. Die was al overschreden, maar zelfs de tweede normale productietijd van 6-8 weken was in augustus al 2 maanden verstreken. De klant mocht dus ontbinden en de ondernemer blijft met het blad zitten.

Tips en weetjes

  • De wet geeft aan dat de klant kan ontbinden als de door de ondernemer opgegeven levertijd is overschreden.
  • In afwijking daarvan krijgt de ondernemer in de CBW-erkend-voorwaarden, als er een vermoedelijke levertijd is afgesproken, nog een maand extra de tijd. Is er een vaste levertijd afgesproken (alles waar geen ca., +, ongeveer, etc. voor staat), dan kan de klant bij overschrijding direct ontbinden. Spreek dus nooit een vaste levertijd af!
  • De ondernemer hierboven had wellicht het probleem kunnen voorkomen, als hij bij constatering van de meetfout een nieuwe overeenkomst met een nieuwe vermoedelijke levertijd had gemaakt. Maar dan had hij natuurlijk wel binnen de opgegeven termijn (+1 maand) moeten leveren.
  • De ondernemer had dit geschil nooit voor de Geschillencommissie moeten laten komen. Het oordeel was namelijk voorspelbaar, omdat deze situatie in de voorwaarden is geregeld. Eén belletje met zijn brancheorganisatie had hem dit geschil (en de kosten) kunnen besparen. Helaas geldt dat voor meer geschillen.

Vraag daarom vaker advies aan de ervaren medewerkers van de afdeling Ondernemerszaken van INretail, telefoon 088-9730600, of info@inretail.nl.

Wil je weten hoe de geschillenregelingen van CBW-erkend werken? Kijk dan hier voor overeenkomsten gesloten vóór 1-1-2020 of hier voor overeenkomsten na 1-1-2020.

Heb je vragen over een klacht die dreigt een geschil te worden?

Neem dan (gratis) contact op met de ervaren mensen van de INretail Ondernemersservice. Zij denken graag met je mee!

Contacteer de adviseur Bel ons
Thijmen de Coo

Thijmen de Coo

Adviseur Ondernemersservice

Ik wil graag lid worden

Leden kunnen altijd rekenen op juridisch en zakelijk advies op maat, zij krijgen toegang tot een groot bestand aan voorbeelddocumenten en contracten, trainingen en evenementen.