Wat speelt er bij werkgevers in de retail? In de ledenpeiling deelden retailers hun ervaringen over personeel, scholing en verzuim. Zo krijgen we samen een goed beeld van waar de sector staat en waar kansen liggen voor de toekomst.
Personeel vinden blijft lastig
Personeel vinden en behouden blijft voor veel retailers een van de grootste uitdagingen op de werkvloer. Zeven op de tien ondernemers (70%) geven aan moeite te hebben met het rondkrijgen van de bezetting, en voor één op de vier is dat zelfs een groot probleem. Daarbij heeft meer dan de helft (56%) één of meerdere openstaande vacatures, vooral grotere bedrijven met meer dan 25 medewerkers.
De oorzaak is niet nieuw, maar verschuift wel. Er stromen nog altijd te weinig nieuwe medewerkers de sector in. Tegelijkertijd spelen hogere personeelskosten, piekdrukte en weekenddiensten die lastig in te vullen zijn én ziekteverzuim een steeds grotere rol.
De manier waarop retailers de krapte opvangen verschilt. Kleinere ondernemers werken vaak zelf extra uren (bij bedrijven met 1-3 medewerkers is dit zelfs 86%), terwijl grotere bedrijven het werk vaker anders verdelen binnen het team of openingstijden aanpassen om roosters rond te krijgen.
Wat opvalt, is dat retailers de oplossing vooral binnen het eigen bedrijf zoeken. Nieuwe doelgroepen (zoals mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt) worden nog maar beperkt ingezet. Ook technologische oplossingen, zoals de inzet van AI of slimme roosterapps, worden nog niet altijd benut, terwijl die het werk wel lichter en efficiënter kunnen maken.
Scholing en ontwikkeling belangrijk
Veel retailers hechten waarde aan de ontwikkeling van hun medewerkers. Zeven op de tien ondernemers investeren hier ook daadwerkelijk in, vooral in trainingen op het gebied van klantgerichtheid (55%), service (55%) en productkennis (42%). Toch blijkt het in de praktijk niet altijd makkelijk om daar tijd of budget voor vrij te maken, zeker niet in kleinere bedrijven.
De voorkeur gaat vooral uit naar praktisch leren: op de werkvloer, samen met collega’s of in korte, concrete trainingen. Online modules worden ook gebruikt, maar minder vaak. Ondernemers zelf hebben juist meer interesse in hun eigen digitale ontwikkeling, bijvoorbeeld in social media (26%), AI (23%) en e-commerce (19%).
Voor ondernemers is er het INretail Ontwikkelprogramma, en voor medewerkers biedt de INretail Academy diverse mogelijkheden om zich verder te ontwikkelen.
Verzuim neemt toe bij deel van retailers
Het beeld rond verzuim is gemengd. Ruim de helft (58%) van de ondernemers heeft weinig of geen verzuim, maar bij 17% ligt het verzuim hoog. De overige 25% ervaart een gemiddeld niveau. Opvallend is dat bij bijna één op de drie bedrijven (29%) het verzuim de afgelopen jaren is toegenomen.
De meest genoemde oorzaken hiervoor zijn:
- Fysieke klachten (45%)
- Privéproblemen (38%)
- Psychische klachten (28%)
Veel retailers nemen maatregelen om verzuim te beperken. Zo zet 51% een arbodienst of bedrijfsarts in, 50% investeert in werkplezier of welzijn en 48% voert preventieve gesprekken met medewerkers. Toch krijgt slechts 18% van de leidinggevenden training in hoe ze verzuim kunnen signaleren of bespreekbaar maken, terwijl juist daar winst te behalen valt.
Wat INretail doet met jullie inzichten
De resultaten van de peiling geven ons waardevol inzicht in de praktijk. We gebruiken de inzichten om:
- het cao-overleg te onderbouwen met actuele praktijkcijfers;
- de arbeidsmarktvisie te actualiseren;
- onze (gratis) tools en diensten nog beter af te stemmen op wat retailers nodig hebben.
Daarnaast besteden we via nieuwsberichten, bijeenkomsten en programma’s extra aandacht aan thema’s die jullie hebben genoemd: verzuim, goed werkgeverschap, HR-beleid en ontwikkeling van medewerkers.
Direct aan de slag met deze tools
Veel retailers gaven in de peiling aan behoefte te hebben aan praktische hulpmiddelen om personeel te vinden, te binden en te ontwikkelen. Met deze instrumenten kun je direct aan de slag:
- Alleo medewerkersvoordeelprogramma: bied aantrekkelijke kortingen en voordelen aan je team.
- Warm Welkompakket: geef nieuwe medewerkers een vliegende start in jouw winkel.
- E-Academy: volg korte, praktijkgerichte trainingen voor jezelf en je medewerkers.
