Geen vraag te gek
088 973 06 00

Bijl blogt: Jouw merk betekenis geven richting 2030

Winkels vallen of staan bij hoe ze worden ervaren door hun bezoekers. Duidelijk en transparant zijn, is net zo belangrijk als de bedrijfscultuur die er heerst.

Mensen voelen feilloos aan of er vanuit bezieling betekenis wordt gegeven aan een bedrijf. Mijn moeder zei altijd: "Je bent wat ze van je zeggen." Dat geldt ook voor bedrijven.

Mensen (zowel intern, als extern) enthousiast maken, inspireren en overtuigend betrekken bij de bedrijfsvoering bevordert het succes. Uiteindelijk moet iedereen het vertrouwen hebben. Duidelijk zijn, verhalen vertellen, contact leggen en verkopen moet overgaan in een hechte verbinding. Als die leidt tot herhaalaankopen en ambassadeurschap dan ben je op de goede weg.

Ik werd enige weken terug getriggerd tijdens een Engelse webinar ‘Stores are Cultureclubs’. Ik ben daar ook van overtuigd. Het gaat om de gemeenschappelijke (product)interesses en het gevoel van verwantschap. Niets of niemand komt tussen de winkel en de gast als ze vergelijkbare energie voelen stromen.

De betekenis zit vooral in dat positieve gevoel, dat je elkaar begrijpt en hetzelfde wil. Hoe je dat realiseert is een mix van aanvoelen, gericht dingen doen en soms ook geluk hebben. Weten wat je bezoekers blij maakt, daar iets mee doen en dat op een verrassende manier volhouden. Dat is waar de retail richting het jaar 2030 meer dan ooit om draait.

Deze week was ik op pad met de INretail ledenraad; we bezochten ondernemers in Amsterdam. Langs deze weg wil ik de volgende bedrijven bedanken voor hun openheid en gastvrijheid: Made.com, ARKET, Baskets, About Lifestyle for men, Miele, House of Artisans en BijOns. We hebben gevoeld en gezien wat visie, positieve energie en bevlogenheid met mensen doet. 

Delen