PERSBERICHT: Vrees voor tsunami aan faillissementen en ontslagen

10 januari 2021

Koninklijke INretail is extreem verontrust over de snel verslechterende situatie waarmee de tienduizenden gesloten winkels kampen door de lockdown.

De non-food vertegenwoordiger vreest de komende maanden voor een tsunami aan faillissementen en ontslagen. “Als de situatie niet verandert, wordt het een bloedbad”, aldus de brancheorganisatie. “De voorraadvergoedingsregeling moet beter passend gemaakt worden en bestellingen afhalen bij de winkel moet groen licht krijgen.”

Tienduizenden banen op de tocht

Aan een actuele flitspeiling van INretail deden binnen enkele uren 1300 ondernemers mee. Ruim zestig procent weet nu al dat hun onderneming in 2021 moet afslanken. Tienduizenden banen staan op de tocht en de paniek is enorm. “Tachtig procent van de deelnemers in onze branches is enorm bezorgd,” aldus een verontruste algemeen directeur Jan Meerman. “Er dreigt een groot maatschappelijk probleem waarvan ook toekomstige generaties de lasten van moeten dragen.”

Kom over de brug

“Kabinet als je besluit tot een winkel lockdown kom dan in ieder geval met een realistische vergoeding over de brug,” roept INretail op. “Er is twintig miljoen euro voor de voorraadvergoeding gereserveerd, maar zelfs behoudende berekeningen tonen dat de totale schade richting een miljard euro gaat. Help al die in de kern gezonde familiebedrijven die vaak al generaties bestaan om te overleven. Nu moet je geen zuinige boekhouder zijn. Alles ligt nog vol met spullen van de feestdagenperiode en wintervoorraad nu de uitverkoop compleet in het water valt. De winkelvoorraad heeft een enorme waarde en moet grotendeels afgeschreven worden. Een realistische vergoeding is keihard nodig om te overleven. In de vergoedingsregeling zijn nu geen verschillen tussen branches verwerkt en daardoor past de regeling niet. Meer maatwerk is nodig.”

Steeds nijpender

Iedere dag wordt de situatie nijpender. Ondernemers zoeken wanhopig naar perspectief en kloppen massaal bij INretail aan. Leveranciers willen voorjaarsgoederen leveren, maar alle winkels in ons land puilen nog uit met onverkochte winterspullen. En door alle gemiste omzet kunnen nieuwe voorraden niet betaald worden. Zo kan het nieuwe seizoen niet van start bij lockdown versoepelingen en stort het bedrijfsmodel in elkaar. De situatie infecteert de hele bedrijfskolom waarin honderdduizenden mensen werken.

Winkel in de wijk failliet

INretail wil ook dat het afhalen van bestellingen groen licht krijgt. “Net als de horeca en bouwmarkten moeten ook winkels van hun entree een afhaalloket kunnen maken. Dat kan veilig. Bezorgen en afhalen zijn de enige opties tijdens deze lockdown. Maak dat dan mogelijk. Vanaf maandag staat net als in de rest van Europa ook Duitsland afhalen in de winkel toe. Neem dat voorbeeld over en creëer zo een Europese aanpak. Nu gaat de winkel in de wijk, failliet terwijl dat te voorkomen is.”