Geen vraag te gek
088 973 06 00

Trends retail

Trends in de retail ontwikkelen zich razendsnel. De retailsector is continu in beweging door nieuwe trends en ontwikkelingen. Het is als onderneming belangrijk om altijd op de hoogte te zijn van de recentelijke veranderingen om er goed op in te kunnen spelezien. INretail is de grootste brancheorganisatie op het gebied van non-food retail. Wij streven ernaar je te ondersteunen in en adviseren over bedrijfsvoering, juridische kwesties en marktontwikkelingen. Zo hopen we jou klaar te stomen voor een succesvolle toekomst. Als je lid wordt van onze vereniging, ontvang je onder meer gratis eerstelijns advies, ondersteuning van retailprofessionals en toegang tot alle actuele marktcijfers en trends. Wij hebben alvast 3 trends voor je op een rij gezet.

Veranderingen in bestedingen van consumenten

Veranderingen in consumentengedrag geven je als onderneming inzicht in dat waar je je op moet focussen. Zie je dat de bestedingen via smartphones massaal toenemen? Zorg er dan voor dat je website mobiel compatibel is en probeer manieren te vinden om online shoppen nóg makkelijker te maken. Merk je dat de aankoop van een bepaald product stijgt, terwijl een ander product juist achterblijft? Pas hier je marketing op aan. Bij INretail vind je informatie over verschillende consumentenzaken:

  • consumentenvertrouwen;
  • consumentengedrag;
  • internetgebruik;
  • online bestedingen;
  • jaarcijfers.

Trends en ontwikkelingen in de retail

Onze marktoverzichten bieden inzicht in verschillende branches, met name de woon-, mode-, schoenen- en sportbranche. Iedere maand geven we bij INretail een weergave van de omzetontwikkeling van de diverse bedrijfstakken, het consumentengedrag, de bestedingen en marktaandelen. Wat zijn de opvallendste consumenten trends en ontwikkelingen?

Retailtrend 1: De stem wordt steeds belangrijker

De trend is dat steeds meer winkels overgaan tot de mogelijkheid om via spraakbesturing aankopen te doen. Je gebruikt je stem nu niet meer alleen voor het zoeken naar producten, maar je kunt deze artikelen ook steeds vaker daadwerkelijk kopen door middel van je stem. Zo heeft de Nederlandse supermarktketen Jumbo de keuze van stembesturing aan zijn app toegevoegd en lanceerde de Britse online supermarktgigant Ocado een app waarmee klanten hun aankopen kunnen doen via de stemgestuurde Amazon Alexa.

Retailtrend 2: Persoonlijke aandacht is alles voor de klant

Dankzij de individualisering van de samenleving en de verandering van de bevolkingsopbouw is er een nog een andere trend in de retail te ontwaren. Consumenten gaan steeds meer op zoek naar een persoonlijke aanpak. De deskundigheid en het professionele advies bepalen vaak de keuze voor een fysieke winkel boven een online winkel. Het is dus zaak om hier, juist als webwinkel, zoveel mogelijk op proberen in te spelen. De Amerikaanse keten Nordstrom doet dit bijvoorbeeld door fysieke winkels te openen die gericht zijn op ervaring en persoonlijke aandacht, maar geen voorraad hebben.

Retailtrend 3: Omnichannel wordt de norm

Online is al geruime tijd niet meer weg te denken uit onze samenleving. Omnichannel speelt hier een grote rol in. Het is niet meer genoeg om een webshop te hebben; je moet op alle kanalen die jouw klant gebruikt actief zijn. Of de klant nou op zijn computer zit of zijn smartphone: het is belangrijk dat jouw site en jouw producten altijd en overal toegankelijk zijn. Omnichannel is de norm. Waar de fysieke winkel nu nog een grote rol speelt in de samenleving, is online winkelen steeds meer in opkomst. Daarom is het belangrijk dat de fysieke winkel echt toegevoegde waarde biedt aan de klant. De feel en de look van jouw winkel zijn nu doorslaggevend voor het wel of niet tot aankoop overgaan. Jouw winkel moet voelen als ‘thuis’. Samengevat eist deze trend dat je als ondernemer ‘van alle markten thuis' bent: zowel online als offline.