Trends retail

De retailsector is continu in beweging door nieuwe trends en ontwikkelingen. Het is als onderneming belangrijk altijd op de hoogte te zijn van de recentelijke veranderingen om er goed op in te kunnen spelen. INretail is grootste brancheorganisatie op het gebied van non-food retail. Wij streven ernaar je te ondersteunen in en adviseren over bedrijfsvoering, juridische kwesties en marktontwikkelingen. Zo hopen we jou klaar te stomen voor een succesvolle toekomst. Als je lid wordt van onze vereniging, ontvang je onder meer gratis eerstelijns advies, ondersteuning van retailprofessionals en toegang tot alle actuele marktcijfers en trends. Wij hebben alvast 3 trends voor je op een rij gezet.

Trends en ontwikkelingen in de retail

Onze marktoverzichten bieden inzicht in verschillende branches, met name de woon-, mode-, schoenen- en sportbranche. Iedere maand geven we bij INretail een weergave van de omzetontwikkeling van de diverse bedrijfstakken, het consumentengedrag, de bestedingen en marktaandelen. Wat zijn de opvallendste retailtrends en ontwikkelingen?

Retailtrend 1: De stem wordt steeds belangrijker

De trend is dat steeds meer winkels overgaan tot de mogelijkheid om via spraakbesturing aankopen te doen. Je gebruikt je stem nu niet meer alleen voor het zoeken naar producten, maar je kunt deze artikelen ook steeds vaker daadwerkelijk kopen door middel van je stem. Zo heeft de Nederlandse supermarktketen Jumbo de keuze van stembesturing aan zijn app toegevoegd en lanceerde de Britse online supermarktgigant Ocado een app waarmee klanten hun aankopen kunnen doen via de stemgestuurde Amazon Alexa.

Retailtrend 2: Persoonlijke aandacht is alles voor de klant

Dankzij de individualisering van de samenleving en de verandering van de bevolkingsopbouw is er een nog een andere trend in de retail te ontwaren. Consumenten gaan steeds meer op zoek naar een persoonlijke aanpak. Uit het rapport ‘Het nieuwe Winkelen’ (2012) blijkt dat de deskundigheid en het professionele advies vaak de keuze voor een fysieke winkel boven die voor een online winkel bepalen. Het is dus zaak om hier, juist als webwinkel, zoveel mogelijk op proberen in te spelen. De Amerikaanse keten Nordstrom doet dit bijvoorbeeld door fysieke winkels te openen die gericht zijn op ervaring en persoonlijke aandacht, maar geen voorraad hebben.

Retailtrend 3: Omnichannel wordt de norm

Online is al geruime tijd niet meer weg te denken uit onze samenleving. Omnichannel speelt hier een grote rol in. Het is niet meer genoeg om een webshop te hebben; je moet op alle kanalen die jouw klant gebruikt actief zijn. Of de klant nou op zijn computer zit of zijn smartphone: het is belangrijk dat jouw site en jouw producten altijd en overal toegankelijk zijn. Omnichannel is de norm. Waar de fysieke winkel nu nog een grote rol speelt in de samenleving, is online winkelen steeds meer in opkomst. Daarom is het belangrijk dat de fysieke winkel echt toegevoegde waarde biedt aan de klant. De feel en de look van jouw winkel zijn nu doorslaggevend voor het wel of niet tot aankoop overgaan. Jouw winkel moet voelen als ‘thuis’. Samengevat eist deze trend dat je als ondernemer ‘van alle markten thuis bent’: zowel online als offline.

Hoe ziet de retail eruit in de toekomst?

Hoe zal retail en winkelen in de toekomst vorm krijgen? Krijg inzicht in de retail van 2030. INretail organiseert 20 november 2017 het ledenevent INretailLAB 2030. Wat zal er deze dag allemaal de revue passeren?

  • alle trends voor de komende jaren;

  • de toekomstvisie van de brancheorganisatie retail non-food;

  • baanbrekende innovaties voor klantbeleving en procesverbetering.

Het belooft een inspirerende dag te worden waarop je verandering kunt ervaren en beleven. Kom naar ons ledenevent of neem contact met ons op voor meer informatie.

 
Bezoek de ledenwinkel Lid worden

Anderen bekeken ook