Samen online sterk

Samen online sterk

25 november 2021

Ondernemerschap zit in je bloed. Crisis of niet, je zoekt altijd naar nieuwe manieren van verkoop en klantcontact. Nu de winkels gesloten zijn zien we de online verkoop weer flink enorm toenemen. Samen online sterk inspireert en leert je alles ins en outs over online ondernemen. Van hoe je click&collect zo effectief mogelijk kan inzetten, tot hoe je kan verleiden met je webshop en hoe je jouw social kanalen kan inzetten voor verkoop en klantenbinding.

Open de verschillende afleveringen en lees hoe collega-ondernemers aan de slag zijn gegaan. En met de tips en handige tools kan jij ook direct aan de slag. Met welk onderwerp je ook begint: veel succes!

1. Hoe word je online zichtbaarder?

In 5 stappen helpen we je om online (beter) zichtbaar te zijn en hebben we een script voor jouw aller eerste vlog uitgeschreven. Ook interviewden we broer en zus, Jan en Julie, zij runnen samen drie winkels onder de naam Make My Day. Door de coronacrisis zijn ze online gegaan en dat was binnen no-time een succes! Ze vertellen er alles over.

Naar SOS #1

2. Hoe laat je online jouw collectie goed zien?

We geven je de beste tips! Daarnaast interviewden we een ondernemer die in deze bijzondere tijden toch ook kansen heeft gezien en daar vol voor is gegaan. Deze week: Rolph van Heyster (31), mede-eigenaar en creatief directeur van Calico Jack in Venlo.

Naar SOS #2

3. Creatief met online content

Hoe creëer je creatieve content voor je social media en website. We delen de beste tips en tricks. Dit keer staan Henry en Wendy in de spotlight, hun winkel De Tempel is een bekend fenomeen in Nijmegen. Ze startten in no-time met online inspiratie, een bezorgservice en private shopping mogelijkheden. Ze vertellen je alle ins- en outs hierover.

Naar SOS #3

Hoe ga je creatief om met content?

4. Offline en online klantbeleving

Waarom is een online klantbeleving zo belangrijk? We leggen uit hoe je je offline klantbeleving vertaalt naar online. Janine Veldhoven, eigenaresse van Veldhoven Interieurs in Bilthoven, vertelt hoe zij haar online kanalen inzet én waar zij kansen ziet.

Naar SOS #4

5. Ken je klant

Hoe breng jij je doelgroep in kaart? Wat kan je met deze informatie? Aafke Melgers, communicatieadviseur, legt het je uit. Eigenaar Peter Stox en Quincy Kok, marketing- en communicatiecoördinator, hoe belangrijk het in de focus-switch naar online is om je doelgroep(en) goed te kennen.

Naar SOS #5

6. Ontdek je gunfactor

Ontdek jouw gunfactor en hoe je hier on- en offline gebruik van kan maken. We zetten een aantal tips op een rij hoe je kan ontdekken wat jouw gunfactor is. Ruud Donders, eigenaar van De Zaak van Ruud, vertelt over de gunfactor van zijn winkel. Waar kan je als retailer waarde toevoegen aan je product? Hij deelt drie pijlers die volgens hem het belangrijkst zijn om een loyale klant te creëren.

Naar SOS #6

7. Verleiden met je webshop

Hoe ziet een goed webshop eruit? En waar kun jij direct invloed uitoefenen op het aankoopgedrag van jouw klant online? Patrick Wessels geeft een kijkje in de wereld van consumentenpsychologie. En Antoine van den Berg, docent reclamepsychologie aan de HAN University Of Applied Sciences, vertelt over de routes waarlangs mensen informatie verwerken. Tim Posthumus Meyjes is e-commerce fotograaf en geeft je tips voor goede productfotografie.

Naar SOS #7

8. Social shopping

Hoe verkoop jij via je social media kanalen? We zijn de boekenkast van inspirator Harry Bijl ingedoken en hebben een mooie lijst met inspirerende boeken op het gebied van social media. Ook lees je in deze SOS hoe je Instagram kan koppelen aan jouw webshop én hoe je het dagelijks bijhouden van jouw social media kanalen wél kan volhouden.

Naar SOS #8

9. Click&Collect

Van bestellen naar afhalen in 6 stappen. Misschien wil je click&collect weer mogelijk maken. In deze SOS helpen we je hiermee. Hoe pak je het aan? Wat is handig om te weten en te doen? In 6 duidelijke stappen laten we je zien hoe je het zo slim mogelijk kan inzetten voor jouw winkel(s). Met voorbeelden van collega-ondernemers, inhoudelijke uitleg, tips en inspiratie. En wist je trouwens al dat je voor click & collect geen webshop nodig hebt?

Naar SOS #9

10. Influencermarketing

70% van de jongeren vertrouwt meer op influencers dan op gewone celebrity’s en 86% van de vrouwen gebruikt social media voor advies bij aankopen. Bewust én onbewust worden we dagelijks door veel influencers beïnvloed. Ook jij ontkomt waarschijnlijk niet aan die beïnvloeding. Influencers; je kan er één inhuren, maar kijk ook dichtbij; misschien ben jij zelf wel de beste influencer voor jouw winkel, of is dat die ene trouwe klant of vrolijke medewerker… Het hoeft allemaal niet zo moeilijk (en duur) te zijn. Hoe jij influencers kan inzetten, daar gaat deze SOS over.

Naar SOS #10

Advies nodig?

Heb je na het lezen van de SOS-afleveringen een vraag? Of wil je met jouw ervaring of expertise bijdragen? Dat kan! Neem even contact met mij op:

Contacteer de adviseur Bel ons
Marjolijn Brachten

Marjolijn Brachten

Communicatieadviseur

Ik wil graag lid worden

Leden kunnen altijd rekenen op juridisch en zakelijk advies op maat, zij krijgen toegang tot een groot bestand aan voorbeelddocumenten en contracten, trainingen en evenementen.