Samen online sterk 1

Samen online sterk

21 december 2020

Voor veel retailondernemers is het online speelveld (nog) geen gesneden koek. Omdat we ondernemen op ieder vlak makkelijker willen maken ontwikkelden we SOS. SOS staat voor Samen Online Sterk. In elke SOS staat een specifiek thema, een specifieke vraag, centraal. We helpen je op ieder thema met de eerste stappen op dat gebied in het online speelveld. We inspireren, laten andere ondernemers aan het woord, geven praktische tips en bieden handige tools aan waar je direct mee aan de slag kunt.

1. Online zichtbaar

Online Marketeer, Charlotte Cozijn, legt uit hoe jij jouw onderneming online zichtbaar kan maken. Broer en zus, Jan en Julie, runnen samen drie winkels onder de naam Make My Day. Door de coronacrisis zijn ze online gegaan en dat was binnen no-time een succes! Ze vertellen er alles over. Ook vind je een script voor jouw allereerste vlog.

Naar SOS #1

2. Laat je collectie zien

Hoe laat je online je collectie zien? De beste tips op een rijtje! Rolph van Heyster aan het woord, mede-eigenaar en creatief directeur van conceptstore Calico Jack uit Venlo. Hij vertelt alles over het creatief inspelen op de coronamaatregelen.

Naar SOS #2

3. Creatief met content

Hoe creëer je creatieve content voor je social media en website. We delen de beste tips en tricks. Dit keer staan Henry en Wendy in de spotlight, hun winkel De Tempel is een bekend fenomeen in Nijmegen. Ze startten in no-time met online inspiratie, een bezorgservice en private shopping mogelijkheden. Ze vertellen je alle ins- en outs hierover.

Naar SOS #3

Hoe ga je creatief om met content?

4. Offline en online klantbeleving

Waarom is een online klantbeleving zo belangrijk? We leggen uit hoe je je offline klantbeleving vertaalt naar online. Janine Veldhoven, eigenaresse van Veldhoven Interieurs in Bilthoven, vertelt hoe zij haar online kanalen inzet én waar zij kansen ziet.

Naar SOS #4

5. Ken je klant

Hoe breng jij je doelgroep in kaart? Wat kan je met deze informatie? Aafke Melgers, communicatieadviseur, legt het je uit. Eigenaar Peter Stox en Quincy Kok, marketing- en communicatiecoördinator, hoe belangrijk het in de focus-switch naar online is om je doelgroep(en) goed te kennen.

Naar SOS #5

6. Ontdek je gunfactor

Ontdek jouw gunfactor en hoe je hier on- en offline gebruik van kan maken. We zetten een aantal tips op een rij hoe je kan ontdekken wat jouw gunfactor is. Ruud Donders, eigenaar van De Zaak van Ruud, vertelt over de gunfactor van zijn winkel. Waar kan je als retailer waarde toevoegen aan je product? Hij deelt drie pijlers die volgens hem het belangrijkst zijn om een loyale klant te creëren.

Naar SOS #6

7. Verleiden met je webshop

Hoe ziet een goed webshop eruit? En waar kun jij direct invloed uitoefenen op het aankoopgedrag van jouw klant online? Patrick Wessels geeft een kijkje in de wereld van consumentenpsychologie. Antoine van den Berg, Docent Reclamepsychologie aan de HAN University Of Applied Sciences, over de routes waarlangs mensen informatie verwerken. Tim Posthumus Meyjes is e-commerce fotograaf en geeft je tips voor goede productfotografie.

Naar SOS #7

8. Social shopping

Hoe verkoop jij via je social media kanalen. Een blik op de boekenkast van Harry Bijl, met de meest inspirerende literatuur op het gebied van socials. Wil jij knallen voor de feestdagen? Google biedt een handige webinar! Een goed gevuld social media account is net als een workout. Alle simpele dagelijkse to do’s op een rijtje. Ook lees je hoe je je Instagram koppelt aan jouw webshop.

Naar SOS #8

9. Click&Collect

Van bestellen naar afhalen in 6 stappen. In deze SOS helpen we je met de – voor velen – nieuwe verkooptool; click&collect. Hoe pak je het aan? Wat is handig om te weten en te doen? In 6 duidelijke stappen laten we je zien hoe je het zo slim mogelijk kan inzetten voor jouw winkel(s). Met voorbeelden van collega-ondernemers, inhoudelijke uitleg, tips en inspiratie. Wist je trouwens al dat je voor click & collect geen webshop nodig hebt?

Naar SOS #9

10. Open op afspraak

Tijdens de lockdown van de coronacrisis mochten winkels in maart ’21 weer open op afspraak. Waar het toen geen optimale situatie was, hebben veel ondernemers ook ervaren wat de toegevoegde waarde kan zijn van ‘op afspraak’ werken. Het blijft voor sommige ondernemers dan ook na coronatijd een bestaande verkooptool. In deze SOS vind je tips en inspiratie hoe je zo efficient mogelijk klanten kunt ontvangen. En natuurlijk: hoe je er voor de klatnt een zo onvergetelijk mogelijk moment van kan maken.

Naar SOS #10

11. Influencermarketing

70% van de jongeren vertrouwt meer op influencers dan op gewone celebrity’s en 86% van de vrouwen gebruikt social media voor advies bij aankopen. Bewust én onbewust worden we dagelijks door veel influencers beïnvloed. Ook jij ontkomt waarschijnlijk niet aan die beïnvloeding. Die influencers; je kan er één inhuren, maar kijk ook dichtbij; misschien ben jij zelf wel de beste influencer voor jouw winkel, of is dat die ene trouwe klant of vrolijke medewerker… Het hoeft allemaal niet zo moeilijk (en duur) te zijn. Hoe jij influencers kan inzetten, daar gaat deze SOS over.

Naar SOS #11

12. Hoera! De winkels weer open! (Corona)

Midden december moesten winkels noodgedwongen de deuren sluiten. Heftige maanden volgden waarin iedereen keihard moest knokken om zijn hoofd boven water te houden. In deze maanden zagen we naast veel zorgen en stress ook veel mooie initiatieven ontstaan. En nu is het eindelijk weer zo ver. Op woensdag 28 april mochten we weer doen wat we het liefste doen; ondernemen en klanten blij maken. Zonder afspraken, maar nog wel met nodige veiligheidsmaatregelen. Maak er voor je klanten, en natuurlijk voor jezelf en je medewerkers, dus weer een feestje van.

Naar SOS #12

Advies nodig?

Heb jij naar aanleiding van deze inspirerende tools nog vragen over de inzet van online kanalen? Stel je vraag aan mij!

Contacteer de adviseur Bel ons
Aafke Melgers

Aafke Melgers

Communicatieadviseur

Ik wil graag lid worden

Leden kunnen altijd rekenen op juridisch en zakelijk advies op maat, zij krijgen toegang tot een groot bestand aan voorbeelddocumenten en contracten, trainingen en evenementen.