Juli 2024
De schoenenbranche heeft in de periode juli dit jaar een flinke omzetplus gerealiseerd van 12%, ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dit blijkt uit de cijfers van de INretail SchoenMonitor. Vooral het aantal verkochte paar schoenen is gestegen met 20%. Het aantal transacties lag eveneens hoger met +9%.
Vakantieperiode
Het zomerse weer en de vakantieperiode lijken goede redenen te zijn voor consumenten om aankopen te doen. We nemen aan dat door het slechte weer in eerdere perioden, ook uitgestelde verkopen een rol spelen in de gerealiseerde omzetten. Tot en met week 32 (dus inclusief de eerste weken van de augustus periode) staat de schoenenbranche op een omzetplus van 1%.
Omzetontwikkeling winkel versus web/platformen (offline versus online)
Uit cijfers van de INretail SchoenMonitor blijkt verder een verschil in omzetontwikkeling tussen offline en online. In de juliperiode realiseerden schoenretailers online een hogere omzet dan via de winkels. Belangrijk om hierbij aan te geven dat het omzetaandeel van de fysieke winkel nog altijd iets hoger ligt.
Mei 2024
Schoenretailers realiseren na het afronden van de mei periode een omzetplus van 6% ten opzichte van dezelfde periode 2023. Dit blijkt uit het INretail schoenpanel. Verder blijkt dat het aantal verkochte stuks en het aantal transacties beiden stijgen met 4%. Een relatief goede periode voor de schoenretailers. De periode mei wordt klassiek gekenmerkt door hogere verkopen in verband met vakantieperiode en uitbetaling van de kinderbijslag.
Omslag in de positief gerealiseerde omzetten
Het herfstachtige weer zorgt voor een flinke daling in de verkopen aan het einde van de mei periode. De laatste week en de eerste weken in de periode juni constateren we helaas een flinke dip in de gerealiseerde omzetten ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Cumulatief realiseren schoenretailers tot en met week 24 van dit jaar een omzetdaling van -2%. Deze is echter nog relatief door een hoge gemiddelde besteding per transactie ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
Omzetontwikkeling winkel versus web/platformen (offline versus online)
Uit de cijfers van het Inretail schoenpanel blijkt verder een verschil in omzetontwikkeling tussen offline en online. In de mei periode realiseren schoenretailers een omzetstijging van 6% omzet via de winkels. En +5% via de verkooppunten web en platformen (online).
April 2024
Na het afronden van de maand april realiseren schoenenretailers cumulatief een gelijke omzet (0%) ten opzichte van dezelfde periode 2023. Dit blijkt uit het INretail schoenpanel. Verder blijkt dat het aantal verkochte stuks en het aantal transacties beiden daalt met -3%. Dit is ten opzichte van dezelfde periode 2023. Het aantal transacties en stuks met -4%.
Omzetontwikkeling winkel versus web/platformen (offline versus online)
Uit de cijfers van het Inretail schoenpanel blijkt verder een verschil in omzetontwikkeling tussen offline en online. In de april periode realiseren schoenretailers een omzetdaling van -4% omzet via de winkels. En +3% via de verkooppunten web en platformen (online).