Maandelijkse omzetcijfers schoenenbranche

Maandelijkse omzetcijfers schoenenbranche

Hoe ontwikkelt de omzet zich in de schoenenbranche? Met de resultaten van de Gfk/INretail Shoescan kijken we maandelijks naar de omzetten in de branche uitgesplitst naar dames-, heren- en kinderschoenen.

De omzetcijfers

Omzetmonitoren

Wil je wekelijks de omzetontwikkelingen volgen in het dames-, heren- en/of kinderschoenensegment? Dit kan door deel te nemen aan de INretail/GfK Shoescan. Als deelnemer stuur je zelf wekelijks geautomatiseerd je omzetcijfers door. In ruil voor je deelname ontvang je wekelijks en maandelijks rapportages, waardoor het beter mogelijk is om tijdens het verkoopseizoen op basis van de actuele verkoopontwikkeling bij te sturen. Ook kun je de ontwikkeling van het mkb of gwb, dan wel de online versus offline ontwikkeling apart volgen.

Wil je specifiek vergelijken met vooral multibrand schoenretailers? Doe dan mee aan de INretail/GfK Shoescan via deelname aan de MKB Shoescan. Dan krijg je inzicht in de prestaties van multibrand schoenretailers en merken (via de MKB Shoescan), naast de inzichten van het grotere bredere panel, de INretail/GfK Shoescan waarin zowel mkb als gwb schoenretailers als schoenomzet van fashionretailers en warenhuizen gemeten wordt en inzicht wordt gegeven in de prestaties via offline en onlinekanalen.

Toelichting gepubliceerde cijfers

Noot 1: Cijfers kunnen afwijken van eerder gepubliceerde cijfers i.v.m. panelwisselingen. 

Noot 2: Cijfers die vanuit CBS worden gepubliceerd wijken af van bovenstaande. De reden hiervoor is verschil in de meetmethode en definitie.Ter voorbeeld: In de CBS cijfers wordt de omzet van puur online spelers niet meegenomen in branchecijfers en de omzetstatistieken rapporteren over branches, niet productgroepen. CBS publiceert alleen voor detailhandel totaal en niet per branche over (puur) online ontwikkelingen (SBI xxx postorder/webwinkels). In de INretail/GfK scan wordt ook de omzet van puur online spelers meegenomen (naast offline en online van multichannel online spelers) en publiceert naar productgroep. Deelnemers aan de INretail/GfK Shoescan kunnen de ontwikkelingen in online en offline ook separaat volgen.

Noot 3: Binnen de INretail/ GfK vindt een extrapolatie plaats naar de panelmarkt van de top 50 Fashion/Shoeretailers. Voor de deelnemers buiten de top 50, inclusief de MKB spelers (onder andere via aanlevering uit de MKB Shoescan) vindt geen extrapolatie plaats. Binnen de MKB Shoescan vindt eveneens geen extrapolatie plaats, cijfers betreffende gemiddelden van de deelnemende panelleden. Daarbij kan ingezoomd worden op sec de groep MKB deelnemers of sec de offline dan wel online omzet van paneldeelnemers die offline en/of online actief zijn. Een waardevolle vergelijking, voor ieder die serieus met een grote groep gelijkgestemden wil vergelijken.

Noot 4: Doe je mee met de MKB Shoescan en vraag je je af waarom het MKB cijfer van dit panel vaak net iets afwijkt van het MKB cijfer uit de INretail/GfK Shoescan? Dit heeft verschillende oorzaken. Klik hier voor meer informatie.

Advies nodig?

Heb je vragen over de maandcijfers? Of over de INretail Shoescan? Neem contact met mij op, ik help je graag verder!

Contacteer de adviseur Bel ons
Dave Quadvlieg

Dave Quadvlieg

Branchespecialist sport en schoenen

Ik wil graag lid worden

Leden kunnen altijd rekenen op juridisch en zakelijk advies op maat, zij krijgen toegang tot een groot bestand aan voorbeelddocumenten en contracten, trainingen en evenementen.