Automatische concepten 15

Exit-gesprek voeren

Wist je dat je veel kan leren van een medewerker die ontslag heeft genomen? Voer daarom een exit-gesprek. Je kan hiermee achterhalen wat je in de toekomst beter kan doen. En daarmee kan je voorkomen dat eventuele andere collega’s vertrekken. Hieronder 5 tips voor het voeren van een exit-gesprek.

5 tips

  1. Feliciteer jouw medewerker allereerst met zijn/haar nieuwe baan. 
  2. Vraag de medewerker waar hij of zij gaat werken. Doel van deze vraag is om jou te laten ontdekken of hij/zij binnen of buiten de branche gaat werken.
  3. Het belangrijkste wat jij als werkgever wil weten, is de reden van het vertrek. Je kunt dit op verschillende manieren uitvragen. Een goede vraag is bijvoorbeeld: wat was de doorslaggevende reden waarom jij ging starten met het zoeken naar een nieuwe baan? Mocht een medewerker niet gelijk het antwoord erop geven dan kun je eventueel vragen: kwam het door een verandering in het bedrijf, een opmerking van een collega of klant? Zeker als een medewerker een vergelijkbare baan heeft gevonden, is het belangrijk om goed door te vragen waarom hij/ zij niet bij jouw bedrijf blijft werken. 
  4. Waardevolle vervolgvragen om jou meer inzicht geven in de wensen van deze en mogelijk ook jouw huidige medewerkers zijn:
  • Wat was de belangrijkste factor om jouw nieuwe baan te accepteren? Deze vraag stel je om de arbeidsvoorwaarden te vergelijken. Mogelijk spelen de volgende factoren een rol: salaris, vakantiedagen, flexibiliteit, reisafstand of -kosten.
  • Vraag wat de medewerker leuk vond aan de baan.
  • En wat hij/zij minder leuk vond aan je baan. Dit zijn eventuele verbeterpunten voor jullie bedrijf. Dit helpt jou om andere talentvolle medewerkers te behouden.
  1. Zorg voor een positief afscheid. Als de medewerker met een goed gevoel afscheid neemt, dan zal hij zich eerder positief uitlaten over jouw bedrijf. Bovendien is het voor jullie allebei fijn om op vriendschappelijke basis afscheid te nemen.

Daniëlle van Voorst

Daniëlle van Voorst

Adviseur Ondernemersservice

Ik wil graag lid worden

Leden kunnen altijd rekenen op juridisch en zakelijk advies op maat, zij krijgen toegang tot een groot bestand aan voorbeelddocumenten en contracten, trainingen en evenementen.