Automatische concepten 15

Exit-gesprek voeren

Wist je dat je veel kan leren van een medewerker die ontslag heeft genomen? Voer daarom een exit-gesprek. Je kan hiermee achterhalen wat je in de toekomst beter kan doen. En daarmee kan je voorkomen dat eventuele andere collega’s vertrekken. Hieronder 5 tips voor het voeren van een exit-gesprek.

5 tips voor een goed exit-gesprek

Tip 1

Wees blij voor je medewerker
Heeft je medewerker een nieuwe baan? Feliciteer hem of haar allereerst met deze nieuwe baan. Ook wanneer je teleurgesteld bent in de keuze van je medewerker is het belangrijk je begripvolle kant te laten zien. 

Tip 2

Vraag de medewerker waar hij of zij gaat werken
In he geval van een nieuwe baan; vraag waar je medewerker naartoe gaat. Doel van deze vraag is om te ontdekken of hij/zij binnen of buiten de branche gaat werken.

Tip 3

Leer de (echte) reden van het vertrek kennen
Het belangrijkste wat jij als werkgever wilt weten, is de (echte) reden van het vertrek. Je kunt dit op verschillende manieren uitvragen. Een goede vraag is bijvoorbeeld: wat was de doorslaggevende reden waarom je startte met de zoektocht naar een nieuwe baan? Of, wanneer er geen sprake is van een nieuwe baan; wat was de doorslaggevende reden om je baan op te zeggen? Mocht een medewerker niet direct antwoord op de vraag (willen) geven, dan kun je eventueel vragen: ‘Kwam het door een verandering in het bedrijf, een opmerking van een collega of klant of was het door iets dat ik deed?’. Zeker wanneer een medewerker een vergelijkbare baan heeft gevonden, is het belangrijk om goed door te vragen waarom hij/ zij niet bij jouw bedrijf blijft werken. Hier kun je erg veel van leren.

Tip 4

Stel waardevolle vervolgvragen
Waardevolle vervolgvragen om je meer inzicht te geven in de wensen van deze – en mogelijk ook jouw huidige – medewerker(s) zijn:

  • Wat was de belangrijkste factor om jouw nieuwe baan te accepteren? 
    Deze vraag stel je om de arbeidsvoorwaarden te vergelijken. Mogelijk spelen de volgende factoren een rol: salaris, vakantiedagen, flexibiliteit, reisafstand en/of -kosten.
  • Vraag wat de medewerker wél leuk vond aan de baan.
  • Vraag ook wat wat hij/zij minder leuk vond aan de baan. 
    Dit zijn eventuele verbeterpunten voor je bedrijf. Dit helpt jou om andere talentvolle medewerkers te behouden.

Tip 5

Zorg voor een positief afscheid
Als je medewerker met een goed gevoel afscheid neemt, dan zal hij zich eerder positief uitlaten over jouw bedrijf. Dat versterkt jouw positie als werkgever bij eventuele nieuwe kandidaten. Bovendien is het voor jullie allebei, en voor het hele team, fijn om op vriendelijke manier afscheid te nemen. Natuurlijk werkt dat het best wanneer jullie in goed overleg afscheid van elkaar nemen. Maar ook als het proces minder flexibel is verlopen is een positieve – of zo positief mogelijke – afsluiting van een dienstverband een sterke aanrader.

Daniëlle van Voorst

Daniëlle van Voorst

Adviseur Ondernemersservice

Ik wil graag lid worden

Leden kunnen altijd rekenen op juridisch en zakelijk advies op maat, zij krijgen toegang tot een groot bestand aan voorbeelddocumenten en contracten, trainingen en evenementen.