Geen vraag te gek
088 973 06 00

Retail inzichten uit New York

Harry Bijl was eerder deze maand in New York en nam een koffer vol inspiratie mee terug naar Nederland. Wat viel op?

Welke concepten zijn er te zien in deze Amerikaanse retail snelkookpan? Maak het jezelf gemakkelijk. Aan de hand van vijftien punten ga je mee op reis langs verschillende trends.

1.Locatie impact

De impact van sociaal-maatschappelijke, economische, en technologische thema’s op de retail is groot. Op high traffic locaties is meer aanbod en de concurrentie is er hevig. Als er aansluitend ook veel in een gebied wordt geïnvesteerd, heeft dat direct invloed op de mensen, omgeving, winkels en de producten die er verkocht worden.

In de winkelomgeving draait alles om betekenis geven aan je onderneming en waardevol zijn voor je bezoekers. Het leuke is dat je je eigen mix kan shaken tot een waardevolle propositie. Het is vooral zaak dingen te doen die matchen met klant, omgeving, team en bedrijf.

2.Ander jasje

Populaire winkels zijn populair omdat ze dingen doen die anders zijn. In video’s tonen ze je waarvoor ze staan of wat je bij een bezoek kan verwachten. Via sociale media wordt de bezoekerservaring geroemd en gedeeld door hun fans. Soms lukt het niet met een concept en moet het op een andere manier verder.

Een mooi voorbeeld is het concept STORY, een concept dat niet goed liep op hun locatie in Meatpacking district. Macy’s kocht het concept op en nu is Story groter dan het ooit alleen had kunnen worden.

3.Beeldcommunicatie

Je ziet het op puien, in etalages, in de deuropeningen en in de winkels. Het is een mix van sfeerbeelden, statements, concrete productinformatie of technieken om de interactie op te zoeken. Zoals bijvoorbeeld QR-codes lezen en bezoekers iets laten doen. 

Inclusiviteit zie je terug in de manier hoe verschillende doelgroepen worden aangesproken. Afbeeldingen en etalagepoppen laten mensen zien in alle gedaanten en maten.

4.Hi how are you

In tegenstelling tot mijn eerdere bezoeken aan New York viel het me op dat er minder overdreven werd gedaan bij de ontvangst. Geen uitbundige ‘Hi, how are you’, maar je kunt even acclimatiseren. Vervolgens word je heel leuk aangesproken en starten ze een gesprek over je land van herkomst, cultuur, wat je aan hebt en waarnaar je op zoek bent. Je krijgt wel een hint, maar jij geeft zelf aan wanneer het over producten moet gaan.

Bij het verlaten van de winkel ben ik nog nooit zo vaak bedankt en blij toegesproken voor mijn komst. ‘Thank you for visiting us’ was de eenvoudige. Maar ook ‘It was a pleasure to have you here’ ‘Do you need any information?’ ‘Do you like some water to take away?’ Zo verlaat je met een warm gevoel de store.

5.Hidden but known

Ik ontdekte een aantal werkwijzen die aanzetten tot nadenken over mogelijkheden. Een aantal winkels zaten niet op traffic locaties, waren amper zichtbaar en toch stonden er drommen mensen in de rij. Schaarste is hot. Prikkelen met nieuwsgierigheid en de lat hoog leggen om binnen te komen werkt verleidend.

Een gericht en langer bezoek kan veel waardevoller blijken dan een grote masse impulsief je winkel in laten lopen. Minder bezoekers en als het kan gerichter bezoek is interessant! Dit soort winkels stimuleren het gerichte bezoek aan hun stores vooral online. Zou je waardevol kunnen zijn op een andere plek en daarmee ook voldoende geld kunnen verdienen? Ben je een plek waar mensen naar opzoek gaan? Voorbeelden in o.a. Brooklyn.

6.The Storage Hubs

Consumentenonderzoek geeft aan dat mensen gemak bij het koopproces erg waarderen. Online reserveren of kopen en in de winkel die producten ophalen gebeurt steeds vaker. Dit wordt BOPIS shopping (Buy Online Pick-up In Store). Winkels tonen vooral dat er voorraad aanwezig is en waar dat te vinden is. Aanvullende voorraad of productinformatie kan je scannen via QR-codes of halen uit kiosken en interactieve schermen op de winkelvloer. Medewerkers zijn vooral bezig met welkom heten, aanvullen, opruimen en desnoods afrekenen.

Voorbeelden zijn: Victoria Secrets, North Face, Everlane, Amazonbooks, Amazon 4Star, AG Jeans, Neighbourhoods,  STANCE socks.

7.Art & Gallery houses

In groot contrast tot de storage hubs zie je winkels die zeer bijzonder zijn in de manier hoe ze de producten presenteren. Je waant je soms in een museum of gallery. Kenmerkend; weinig goederen en veel power in de display ervan. Het voelt aan als de 3.0 versie van conceptstores.

Er zit altijd een verhaallijn en/of gedachte achter de bijzondere producten en de overtuigende manier van presenteren. Dus zet niet zomaar een display van een item op een plek in de winkel neer, maar vraag je af wat de boodschap is. Wat doet het met de bezoekers en wat wil je er mee bereiken? Bedenk vooraf hoe je een themaplek in de winkel, een boodschap of een bijzonder product onder de aandacht kan brengen.

Voorbeelden zijn: Showfields, Forty Vife Ten, Doverstreet Market, Roman & Williams, Conservatory, GUCCI Soho, PINK BLU DOT, Lexus Interselect (Horeca).

 

8.The Service- and Showroom

Er komen steeds meer winkels die zich gedragen als service punt of showroom. Alles draait om de fysieke product inspiratie en beleving. Er is vaak van alles maar één product aanwezig. Er zijn enthousiaste en kundige adviseurs aanwezig die alle tijd hebben om je te helpen.

Veel van oudsher online bedrijven creëren deze plekken voor het laatste stukje overtuiging. Je kan in deze Showrooms niets kopen. Je kan wel met een online betaal module goederen aanschaffen en laten bezorgen waar je dat wil. Het is interessant om te ontdekken of deze manier van winkelen past bij je bezoekers.

Daarom testen grotere bedrijven ook dit soort varianten. Een mooi voorbeeld hiervan is Nordstrom Local. Deze modewarenhuis keten heeft inmiddels major stores, special stores, webwinkel en ook de showroom en service variant. 

9.The Lab & Research Stores

Naast gemak vinden mensen het ook leuk om vermaakt te worden en dingen te ontdekken. Het doel is om mensen in beweging krijgen en ze langer in je winkel houden. Het gaat daarbij alle kanten op. Interactieve displays, animerende video's, speciale geluidseffecten, presentatie- en gebruiksruimtes. Er zijn vooral geen ‘gewone directe verkopers’, ze gedragen zich eerder als coaches, acteurs, trainers, hulp, adviseurs en specialisten.

Voorbeelden: NIKE innovation lab, PUMA  Adidas, CASPER, b8ta of het nieuwe Chanel Beauty Atelier.

10.Ambassadeurs

Een andere boeiende variant is de introductie van nieuwe producten en ervaringen daarover delen. Mensen confronteren met technologische mogelijkheden, productvarianten en exclusieve of voorlopig beschikbare modellen. Het creëren van ambassadeurs onder de early adapters; later volgt de massa. Als kleinere speler kan je er voor kiezen om nieuwe merken te introduceren, speciale intieme product launches te doen op bijzondere momenten, of je eigen label op een meer interactieve manier promoten. De focus ligt niet op de directe sales, maar op emotie en verbinding. Dat voelt heel anders voor bezoekers, die natuurlijk wel gaan kopen.   

11.Purpose & Sustainable Stores

Mensen zoeken (bewust of onbewust) primair oplossingen voor hun problemen, die kunnen leiden tot de aankoop van diensten en producten. Je ziet meer en meer super gespecialiseerde winkels die een specifiek probleem helpen oplossen. Hier geldt letterlijk: Wat is je doel? Hoe ga je het leven van mensen verrijken?

Voorbeelden: Casper (alles over slapen en matrassen), Amazon Go (snel iets halen op traffic locaties), StoxkX (authentiek aanbod), UZ (alleen eyeliners), American Girl (poppen en educatie), Thirdlove (alleen perfecte BH’s).

12.Sneakers

Een groot merk als Footlocker weet dat bepaalde jongeren groepen de sneakerwereld omarmen. Deze jongeren willen zich profileren met sneakers. Footlocker wil daarbij graag helpen en wil dat mensen vaker terugkomen in de winkel en zo een community bouwen.

Ze verzonnen in samenwerking met Nike de Vending machine. Je kan steeds terugkomen naar de winkels en cadeautjes uit de automaat verdienen.

13.Klein wonen 

In New York wonen mensen overwegend op kleine ruimtes (groot is te duur). Vandaar dat heel veel bedrijven inhaken op dit fenomeen door te helpen vanuit de gedachte dat ze je helemaal begrijpen en maximaal kunnen helpen  IKEA Planning Studio is zo’n stap. Alles vanuit het belang van de dichtbij wonende klant die een kleine ruimte heeft maar wel een optimale woonsituatie wil tegen een goede prijs.

14.Bestemming

Winkelgebieden en het winkelgebied worden vaker in overleg met bewoners ontwikkeld en gebouwd; dichtbij, multi-use en duurzame materialen. Geen grote lege gebouwen waar niets gebeurt. Hotellobby’s en openbare ruimtes worden heel effectief en doelbewust gebruikt. Verdienmodellen bestaan vaak uit diverse inkomstenbronnen.

15.Second hand

Mensen hechten steeds meer waarde aan hoe producten tot stand komen, waar ze van zijn gemaakt en of ze recyclebaar zijn. Vanuit intrinsieke motivatie pakken retailbedrijven dit thema op allerlei manieren op.

Al jaren zie je dat merken en winkels aandacht vragen voor duurzame producten. Hierover wordt op prominente plekken gecommuniceerd. Bijzonder is dat second hand en circulair bewustzijn op een hoog prijsniveau wordt ingezet. Niet onbelangrijk bij dit segment is storytelling; waarom is het product zo speciaal?  

Een mooi voorbeeld is REBAG.

 

 

Delen