Module 7.1 Data activatie: aan de slag met data op de winkelvloer

De eerste module van het klantdata programma benadrukt de noodzaak van het bieden van relevante klantervaringen gedurende de klantreis. Door klanten gepersonaliseerde ervaringen te bieden, stimuleren we herhaalbezoeken en hogere bestedingen. Dit geldt zowel online als offline op de winkelvloer, met meerdere contactmomenten over verschillende kanalen.

Maar hoe doe je dat? Waar begin je? Wat moet je overwegen? Hoe gaat data helpen om de ervaringen van klanten te optimaliseren? Dit programma biedt concrete handvatten en inspirerende praktijkvoorbeelden om jou te helpen een betere aanpak te ontwikkelen, zodat je klanten vaker bij je komen winkelen en voor meer omzet zorgen.

Fasering Programma

We beginnen niet aan het begin van het formuleren van een datastrategie, maar nemen je in de eerste module direct praktisch mee in de mogelijkheden die je hebt wanneer je al op weg bent met het gebruiken van klantdata. Namelijk, op de plek waar voor de meesten van ons de meeste ‘magic’ nog steeds moet gebeuren als we het hebben over omzet: op de winkelvloer.

Ken je klant

Je denkt wellicht: ik ken toch gewoon mijn vaste klanten en weet wat zij nodig hebben? Maar geldt dat ook voor jouw medewerkers? En hoe zit het met de incidentele klant die ook wel eens online shopt? Ook zij hebben tegenwoordig een bepaald verwachtingspatroon. Voldoe jij hier niet aan, dan is de kans groot dat ze hun geld de volgende keer elders besteden.

Voor het daadwerkelijk aan de slag gaan met klantdata op de winkelvloer, ookwel het “activeren” van klantdata genoemd, moet je een aantal zaken op orde hebben. Daar nemen we je in mee in de komende modules. Te beginnen bij het activeren van klantdata in de winkel zelf, om de klantervaring op dat moment relevanter te maken voor de bezoekende klant.

Benodigdheden

Op hoofdlijnen zijn hier een aantal zaken voor nodig:

  • Klanten of potentiële klanten met eerdere interacties met jouw winkel, via welk kanaal dan ook. Denk bijvoorbeeld ook aan mensen die zich al wel hebben ingeschreven voor de nieuwsbrief, maar nog niet tot aankoop zijn overgegaan.
  • De data over deze klanten. Uiteraard wie ze zijn, maar belangrijker nog; waar ze interesse in hebben (of niet) en/of wat ze eerder hebben gekocht.
  • Een manier om deze data niet alleen op te slaan, maar ook direct toegankelijk te maken voor jou en jouw medewerkers op de vloer.
  • Een manier om deze (potentiële) klanten te herkennen op de vloer.

Klantdata wordt natuurlijk pas echt waardevol wanneer het op een gemakkelijke manier, direct beschikbaar en relevant is voor de medewerker die op dat moment voor de klant staat. De medewerker moet er in het gesprek direct wat mee kunnen.

Aan de slag?

Leer meer tijdens het webinar, of laat je inspireren tijdens de workshop op locatie bij Arthur&Willemijn.

Hoe breng je dit in de praktijk?

Laat je inspireren door de cases van andere ondernemers…

Arthur & Willemijn

Laat je inspireren door het Beyoutiefull-concept van deze damesmode-retailer met 5 winkels en een goedlopende webshop. Omdat Arthur & Willemijn op meerdere kanalen actief zijn hebben ze middels een CRM-systeem in combinatie met een applicatie een mooie manier gevonden om de data uit de verschillende kanalen bij elkaar te brengen, én beschikbaar te maken op de vloer voor de stylisten.

Lees meer over deze case

Eijerkamp

Een ander mooi voorbeeld komt uit de woonbranche, bij een van de grootste woonwarenhuizen van ons land: Eijerkamp. Bij zo veel keus is een stuk advies soms geen overbodige luxe, waar Eijerkamp goed op inspeelt met een prominente plek voor hun interieuradvies diensten, zeker ook online. Hoe handig is het dat de interieur stylisten al op voorhand heel veel informatie hebben over de smaak en wensen van de klanten waarmee ze een afspraak hebben?

Lees meer over deze case
Roos Smulders

Roos Smulders

Corporate communicatieadviseur