cbw erkend aanbetalingsregeling

Er komt een gedupeerde consument bij jou in de winkel, wat nu?

8 september 2022

De afgelopen maanden is er helaas sprake van een aantal faillissementen van CBW-erkende winkels. In sommige gevallen hebben consumenten een aanbetaling gedaan, maar nog geen product geleverd gekregen. Zij kunnen jou als ondernemer benaderen om van de aanbetalingsregeling van CBW-erkend gebruik te maken. We krijgen dan ook regelmatig de vraag wat je moet doen als een consument die iets bij een failliete CBW-erkende woonwinkel heeft gekocht zich in jouw winkel meldt. We leggen je graag uit hoe de regeling werkt.

Allereerst moet duidelijk zijn of de consument zich al bij CBW-erkend heeft gemeld en een verklaring van de Stichting Garantieregelingen CBW kan laten zien. Als dat niet zo is, staat nog niet vast dat de consument recht heeft op verrekening van de aanbetaling bij een vervangende koop. Verwijs de consument dan terug naar CBW-erkend. Ze kunnen via de website contact opnemen. Er kunnen goede redenen zijn waarom de consument de verklaring (nog) niet heeft, bijvoorbeeld:

  • de ondernemer is verdwenen of reageert niet meer, maar is (nog) niet failliet;
  • de consument is niet door de curator geverifieerd;
  • de curator heeft al een oplossing voor de gedupeerde consumenten;
  • het gaat niet om aanbetaald/niet-geleverd, maar om een klacht die niet wordt opgelost;
  • het gaat om een online aankoop (die valt buiten de regeling).

Soms kan de consument door omstandigheden niet wachten met het sluiten van een vervangende koop, dan kun je het volgende doen. Bespreek met de klant (en noteer op de order!) dat de aanbetaling pas wordt verrekend (volgens de aanbetalingsregeling) als de consument later de verklaring kan inleveren. Je hoeft dan niets te verrekenen als de consument om wat voor reden ook niet in aanmerking komt voor de aanbetalingsregeling, dat risico is dan voor de consument.

Als de consument wel de Stichting Garantieregelingen CBW-verklaring in bezit heeft, dan is dat het bewijs dat de curator en CBW-erkend het beroep op de aanbetalingsregeling hebben getoetst. De consument heeft dan recht op verrekening van de aanbetaling (volgens de spelregels van de regeling) bij een vervangende koop, bij een CBW-erkende woonwinkel naar keuze. Een blijere klant kun je niet hebben, want hij/zij is de aanbetaling niet kwijt, dankzij de CBW-erkend aanbetalingsregeling en dankzij jou!

Hoe je vervolgens de aanbetaling verrekent staat hier beschreven. Actuele faillissementen en de status van de aanbetalingsregeling, vind je hier CBW-erkende winkels | Faillissementen

Heb je toch nog vragen? Bel gerust met de INretail-medewerker van de afdeling Ondernemersservice, zij leggen het graag aan je uit. Telefoon 088-9730600, e-mail info@inretail.nl of gebruik de chat op www.inretail.nl.

Thijmen de Coo

Thijmen de Coo

Adviseur Ondernemersservice

Ik wil graag lid worden

Leden kunnen altijd rekenen op juridisch en zakelijk advies op maat, zij krijgen toegang tot een groot bestand aan voorbeelddocumenten en contracten, trainingen en evenementen.