LABFRESH: “De grootste impact maken we door minder te wassen”

27 augustus 2025

Kleding met anti-vlek- en anti-geurtechnologie wint snel aan populariteit in de kledingindustrie. Het belooft gemak en een langere levensduur. Maar die opmars zorgt ook voor discussie: hoe verantwoord is deze technologie echt? Berichten over schadelijke chemicaliën en PFAS in coatings roepen vragen op. We spraken met Kasper Brandi Petersen, medeoprichter van LABFRESH, over hun FreshCore™-technologie, die een langere levensduur belooft zonder concessies.

Is het volgens jou duurzamer om kleding met anti-vlek- of anti-geurtechnologie te kopen?
“Ja, absoluut. Dankzij de technologie kun je je kleding veel vaker dragen voordat je het wast. Dat verlengt de levensduur aanzienlijk. Als dit ervoor zorgt dat mensen minder nieuwe kleding kopen, is dat de enige manier om de productie van mode wereldwijd terug te dringen.

Kasper Brandi Petersen, medeoprichter van LABFRESH

Maar je moet als consument wel goed opletten, want niet alle behandelingen zijn duurzaam. Veel merken gebruiken chemische coatings om functies aan stoffen toe te voegen. Dat is de goedkoopste manier, maar slecht voor jou én de planeet. Bij LABFRESH doen we het anders. We ontwikkelen alles in Europa of via ons inkoopkantoor in HongKong. Zo houden we directe controle. Onze FreshCore™-technologie integreren we op garenniveau via baden en drukpersen. Zo was je de technologie niet uit de vezels. Het is duurder en lastiger om te produceren, maar het zorgt voor topprestaties die jarenlang meegaan – zonder in te leveren op duurzaamheid of jouw gezondheid.”

Jullie missie zegt dat de enige manier om de mode-industrie op te schonen, is minder kopen, minder wassen en je kleding voor altijd bewaren. Dat is een gedurfde uitspraak voor een modemerk. Kun je dat uitleggen?
“De grootste impact die we kunnen maken, is zorgen dat we kleding minder hoeven te wassen en minder nieuw hoeven te kopen. Onze technologie maakt dat mogelijk. Gemiddeld dragen LABFRESH-klanten een overhemd 3,8 dagen voordat het in de was gaat. Waarom? Omdat de stof het zweet niet absorbeert zoals normaal, het langer fris blijft en antibacterieel is. De echte doorbraak: onze laatste labresultaten tonen aan dat de werking ook na 50 wasbeurten nog gelijk is. Dat kan alleen als je de technologie op garenniveau toepast, niet met een coating.”

Waar moeten consumenten op letten als ze duurzamere kleding willen kopen?
“Dat is echt lastig, want er is veel greenwashing in de branche. Mijn eerste tip: weet welk merk je koopt en doe wat onderzoek. Doe daarnaast een snelle check: kijk hoe de knopen zijn vastgezet. Zijn ze met een Ascolite-machine gestikt, dan laten ze nooit los. Je ziet dan duidelijk de warmte-sealing aan de achterkant van het knoopsgat. Dat kost € 1 extra, maar veel merken besparen daarop. En als ze daarop al de kantjes er vanaf lopen, doen ze dat waarschijnlijk ook op andere onderdelen.”

LABFRESH heeft veel aandacht voor duurzaamheid. Weten jullie klanten wat jullie doen?
“Ja, dat denk ik wel. We zijn in elk geval transparanter dan elk ander modemerk dat ik ken. Dat moet ook, want onze aandeelhouders zijn geen grote banken, maar onze klanten. In feite bezitten 1.332 van hen samen meer dan 51% van het bedrijf. Hun namen staan op de muren van onze flagshipstores. Volgens de wet moet ik hen alles vertellen.

Wij kunnen dus gewoon zeggen dat het onze missie is om minder kleding te produceren, in plaats van alleen maar hogere omzetdoelen te halen – en zij zijn daar helemaal oké mee. Zelfs in onze winkels kunnen klanten gewoon omhoogkijken en zien daar de werkplekken van onze designer, het marketingteam en van mij. Transparanter wordt het niet.”

Lees meer over duurzaamheid in de modebranche

Merel Serdijn

Merel Serdijn

Beleidsadviseur

Ik wil graag lid worden

Leden kunnen altijd rekenen op juridisch en zakelijk advies op maat, zij krijgen toegang tot een groot bestand aan voorbeelddocumenten en contracten, trainingen en evenementen.