Geen vraag te gek
088 973 06 00

Consumentenbestedingen, marktaandelen en online bestedingen: Mode

Consumentenbestedingen

In totaal wordt er in 2015 voor circa 7,5 miljard euro besteed aan dames/meisjes- en heren/jongenskleding. De onderstaande tabel geeft voor een aantal belangrijke productgroepen binnen dit cluster de totale consumptieve besteding door Nederlandse huishoudens (incl. BTW). Daarnaast worden de bestedingen per Nederlands hoofd en per Nederlands huishouden weergegeven.

Bestedingen per artikelgroep in euro’s inclusief btw in 2015:

 

Per hoofd

Per huishouden

Totaal in mln. €

 Dameskleding

289

636

4.890

 Kinderkleding

103

226

1793

 Babykleding

10

21

162

 Herenkleding

161

354

2726

 Kledingartikelen en toebehoren

55

121

932

Bron: CBS

Marktaandelen

Meer dan driekwart van de omzet in dames- en herenkledingproducten wordt verkocht via kledingwinkels en neemt toe. Een tweede belangrijk verkoopkanaal zijn de warenhuizen, dit aandeel neemt af.

In onderstaande tabel worden de marktaandelen in 2015 per verkoopkanaal weergegeven.

 

Dameskleding

Herenkleding

Kinderkleding

Babykleding

Kledingartikelen en toebehoren

Overige aankoopkanalen

5,2

4,7

5,3

1,6

6,8

Warenhuis

10,3

12,5

12,7

24,2

18

Horeca

n.b.

n.b.

1,1

n.b.

 

Kleding- en textielzaken

73,8

69,4

61,9

49,5

28,5

Postorderbedrijven

3,6

3

3,6

n.b.

1,8

Supermarkt

1,2

1,2

3

6,3

6,9

Winkel met uigebreid assortiment

n.b.

n.b.

2

1,6

4,8

Schoenenwinkel

n.b.

1,7

2

n.b.

2,2

Sport- en outdoorwinkel

2,2

6,2

6,2

n.b.

4

Markt- en straathandel

1,3

n.b.

n.b.

1,3

4,6

2e hands particulier

n.b.

n.b.

n.b.

1,5

1,5

Drogisterij en parfumerie

n.b.

n.b.

n.b.

6,6

2

Lederwarenzaak

n.b.

n.b.

n.b.

n.b.

9,5

Overige non-food winkels       5,9 6,9
Overige aankopen en diensten 2,4 1,3 2,2 1,5 2,5

Totaal

100%

100%

100%

100%

100%

Bron: CBS budgetonderzoek en Nationale Rekeningen

Voor meer informatie over marktaandelen in kleding wordt verwezen naar GfK Panelservices (www.gfk.com). 

 

Online bestedingen mode

De online bestedingen aan bovenmode zijn in 2011 met 25% gegroeid, terwijl de totale marktomvang (online + offline omzet) met 3% toenam. Het online aandeel op de totale bestedingen nam toe tot 8,5% ten koste van de offline bestedingen (bron: GfK panelservices). Gegevens over 2012 zijn niet beschikbaar.

De online bestedingen aan mode, in miljoenen euro’s zijn weergegeven in onderstaande tabel. (inclusief btw, peiljaar 2011)

 

 

 

Totale bestedingen (online + offline)

Online
aandeel

Absoluut online aandeel

Ontwikkeling online omzet

Ontwikkeling totale bestedingen (offline+online)

 

2011

2011

2011

2011 t.o.v. 2010

2011 t.o.v. 2010

Bovenmode 
(dames-,heren- kinder- bovenmode)

€ 7,4 mld

8,5%

Circa
€626 mln

+25%

-3%

Bodyfashion 
(ondermode, nachtbode, badmode)

Ruim € 1 mld

12%

Circa
€130 mln

+20%

-2%

Bron: GfK Panelservice fashionnews

Definitie van online bestedingen: Onder online bestedingen verstaan we de online aankopen van producten voor privé-doeleinden, waarbij de betaling via internet (online) heeft plaatsgevonden. Het gaat om de bestedingen van consumenten bij een webwinkel of via een website van een fysieke winkel. De betaling gebeurt online.

INretail biedt exclusief voor haar leden meer inzicht in de offline & online consumentenbestedingen aan kleding- en schoenen van het jaar 2013. Voor cijfers van 2014 en recenter verwijzen wij u door naar GfK PanelServices, waar u deze marktdata tegen betaling kunt aanschaffen.

Consumentenbestedingen Excel – Jaar 2013 

Langere termijn: 2020

ING voorspelt dat fysieke winkels altijd een meerderheid in de kledingverkoop zullen houden. Het economisch bureau van ING schat in, dat het online aandeel in schoenen kan groeien naar 30% tot 35% van de totale bestedingen in 2020, terwijl kleding zelfs de 40% moet kunnen halen.
Dit zou betekenen dat de online omzet gemiddeld met circa 17% tot 25% per jaar zal toenemen, wanneer uitgegaan wordt van een gelijkblijvende totale marktomvang. Bij gelijkblijvende totale bestedingen en groei in online omzet, betekent dit een afname in de offline omzet. Een verdere krimp in de offline bestedingen zal betekenen dat het online aandeel van 35% eerder bereikt zal worden.

Anderzijds zal er op een gegeven moment een afvlakking in de online groei plaatsvinden. In 2013 is het aantal e-shoppers gegroeid naar 83% van de internetgebruikers (= 97% van de totale bevolking). Er is nog ruimte voor verdere groei, maar de grote groei is er inmiddels uit. De groei in online verkoop zal voornamelijk moeten komen uit e-shoppers die vaker online aankopen gaan. In 2013 kon 61% van de internetter aangeduid worden als  frequente shopper (heeft in afgelopen 3 maanden voorafgaand aan de peiling nog online gewinkeld voor een product of dienst). Niet alleen de groep frequente e-shoppers kan nog groeien, ook binnen deze groep kan het aantal bestellingen per e-shoppers verder toenemen.

Delen