Geen vraag te gek
088 973 06 00

Consumentenbestedingen, marktaandelen en online bestedingen: Wonen

Consumentenbestedingen

In de tabel hieronder staan de bestedingen per artikelgroep in euro’s (inclusief btw) in 2015.

 

Per hoofd

Per huishouden

Totaal in
mln. €

 Meubelen

234

515

3.962

 Lampen en decoratie

42

92

709

 Huishoudtextiel

86

190

1.95

 Vloerbedekking

25

54

418

 (af)Wasmachine/ wasdroger

28

62

480

 Gasfornuis/ ovens/
 magnetron e.d.

4

9

70

 Keukenkast en complete
 keukeninrichting

4

9

69

 Koel- en vrieskasten

13

29

224

 Beddengoed

28

64

493

 Matrassen

23

51

389

 Bedden/ bed bodems/ bed
 ombouw

40

87

669

 Gordijnen/ zonwering/
 horren e.d.

43

94

721

 Huishoudlinnen

15

32

246

Bron: CBS

Marktaandelen

In onderstaande tabel (klik op link) worden de marktaandelen in 2014 per verkoopkanaal (in procenten) weergegeven.

Tabel marktaandelen

Online bestedingen woonproducten

In 2015 was het online omzetaandeel circa 7% van de totale bestedingen aan de woonproducten (grote meubelen, raambekleding, keukens, vloeren). Het online aandeel verschilt sterk per type woonproduct. Ten opzichte van 2014 zijn de online bestedingen toegenomen met 27%. Daar waar de online bestedingen in aandeel nog beperkt, maar groeiende zijn, is daarnaast het belang van internet als oriëntatiebron groot. Online aanwezigheid is een must om in het vizier te komen ook als offline woonwinkel zonder webshop.

Online bestedingen woonproducten (in mln euro’s incl. btw)

 

Totale bestedingen (online +
offline)

Online
 aandeel

Absoluut 
online aandeel

Ontwikkeling online omzet

Ontwikkeling totale
bestedingen (online + offline)

 

2015

2015

2015

2015 t.o.v 2014

2015 t.o.v 2014

 Woonproducten 
(totaal van
grote meubelen, bedden, vloeren, raambekleding, keukens)

€ 7,2 mld

7,1%

€ 511 mln

27%

10%

Bron: INretail Woonmonitor en Keukenmonitor

Delen