Heb jij een locatie voor een nieuwe winkel op het oog, wil je met je huidige onderneming investeren in een vergroting of eventueel verplaatsen naar een andere locatie? Dan is het raadzaam om goed na te denken waar. Zijn er genoeg omzetmogelijkheden en past jouw concept op de door jou beoogde plek? Is het ook een plek waar jouw doelgroep komt? En minstens zo belangrijk, zijn de voorwaarden die de huurder stelt ook oké? In dit artikel gaan we hierop in.
Wanneer is een locatie goed en zit je op de ‘juiste’ plek? Een best ingewikkelde vraag die ook nog eens afhankelijk is van verschillende factoren:
- Hoe toekomstgericht is het huidige of beoogde winkelgebied?
- Sluit de locatie aan bij jouw winkelconcept? Is voor jouw concept een solitaire locatie geschikt? Of is een vestiging in een attractief winkelgebied juist een randvoorwaarde.
- Bereik je op de beoogde locatie de juiste doelgroep?
- Wat zijn de kosten van de locatie en beschik je over de juiste oppervlakte om je concept goed uit te voeren?
- Kan er voldoende omzet gerealiseerd worden op de betreffende locatie?
- Wat is de beschikbaarheid/noodzakelijkheid van nabijgelegen parkeermogelijkheden?
Vestigingsplaatsonderzoek
Je verbindt je meestal voor een langere termijn aan een locatie en daarbij is er sprake van een flinke investering voor de inrichting/bedrijfsmiddelen en voorraad. Dan is het natuurlijk belangrijk om te weten of deze plek geschikt is om voldoende omzet te draaien. Een vestigingsplaatsonderzoek geeft antwoord op de vraag: Zit mijn winkel (nog) op de juiste plek? Onze bedrijfsadviseurs kunnen samen met jou een vestigingsplaatsonderzoek uitvoeren. Je krijgt inzicht in:
- De marktontwikkelingen;
- Onderbouwing van het omzetpotentieel (consumentenbesteding in het verzorgingsgebied);
- Concurrentiepositie;
- Geschiktheid van de winkellocatie ten opzichte van assortiment en oppervlakte;
- De financiële aspecten: wat kost het en wat levert het op?
Met dit onderzoek lukt het om op basis van de juiste argumenten een keuze te maken voor de locatie waar je jouw winkel gaat vestigen. Ook niet onbelangrijk: dit onderzoek draagt bij aan de bereidheid van een financier om de financiering te verstrekken.
Ken je klant
Door het vestigingsplaatsonderzoek uit te breiden met de Ken je Klant-analyse, krijg je optimaal inzicht of de doelgroep die je wil gaan benaderen in voldoende mate in jouw verzorgingsgebied aanwezig is. En of er dus ook omzetpotentieel in het gebied zit.
Huurvragen en huuradvies
Om zeker van te zijn van de juiste locatiekeuze, kun je je laten begeleiden door Vastgoed Intervisie. Zij zijn gespecialiseerd in het onder de juiste voorwaarden verwerven van een locatie. Vastgoed Intervisie is gespecialiseerd in de aanhuur van winkelruimten en huurprijsherzieningen, beschikken over de grootste database met huurprijzen en die zetten ze in voor het belang van retailers.
Daarbij kennen ze de vastgoedwereld heel erg goed en kunnen ze jou begeleiden in het zoeken naar de juiste locatie, tegen optimale condities. Vastgoed Intervisie begeleid je in het volledige proces en zorgt dat alle afspraken op de juiste wijze vastgelegd worden in de huurovereenkomst.
Tips
Handige tips!
- De Rabobank heeft een format voor een ondernemersplan ontwikkeld dat uitstekend als basis gehanteerd kan worden om je businessmodel uit te werken.
- Het Koopstromenonderzoek KSO2021 geeft je een inkijkje in het veranderende koopgedag in de Randstad en Brabant.
- Download hier gratis het werkboekje ‘Kijken als klant? Maak een klantreis!‘. Je brengt hiermee op een leuke manier jouw klantreis in kaart en krijgt zo meer inzicht hoe je onderneming goed te positioneren.
- Met het INretail Stuurwiel test je hoe jij scoort op 6 ondernemersonderwerpen én krijg je op basis van jouw score hulp en inspiratie.
- Ken je klant? In deze SOS (Samen Online Sterk) aflevering van INretail geven we je tips en inzichten!