Als ondernemer weet je niet precies waar je aan toe bent als een leverancier failliet is gegaan. Wat moet je doen?
Openstaande vordering
Situatie: je hebt een vordering op de failliete leverancier
In dit geval dien je de vordering kenbaar te maken bij de curator (en als dat nodig is te onderbouwen). Als de curator de vordering erkent zal de vordering op de lijst van voorlopig erkende crediteuren geplaatst worden. Het is dan afwachten totdat het faillissement volledig wordt afgewikkeld. Als er nog een bedrag te verdelen is, krijgen alle concurrente schuldeisers naar rato nog een deel van het restant van de boedel.
Productklachten
Situatie: klanten komen terug met klachten over een product van die leverancier
Je dient de klant gewoon te helpen. In theorie kun je de klacht verleggen naar de curator (van de failliete leverancier), maar het is maar de vraag wat dat nog kan en zal opleveren. Je kunt je dus tegenover de klant niet verschuilen achter het faillissement van de leverancier.
Openstaand bedrag
Situatie: Je bent nog een bedrag aan de leverancier verschuldigd
Als je nog een bedrag aan de failliete leverancier moet betalen, dan doe je er verstandig aan om een bericht van de curator af te wachten. Door alsnog een betaling te doen, loop je het risico dat die betaling niet bij de curator (of in de boedel) terecht komt. In dat geval kan de curator nogmaals een betaling vragen.
Levering
Situatie: je wacht nog op een levering van de leverancier
Wanneer je nog goederen van de leverancier te goed hebt, is het goed om daarover te overleggen met de curator. Mogelijk is de curator alsnog bereid om de goederen te leveren. Het is verstandig om de curator te vragen om een mededeling te doen over het wel of niet nog nakomen van de lopende orders (overeenkomsten).
Kortom: Nadat het faillissement is uitgesproken van een leverancier is het verstandig om op een bericht van de curator te wachten en bij vragen contact op te nemen met de curator.