Column Dave • Smart Friday!

1 december 2022

Ik heb er nooit een geheim van gemaakt dat ik – en met mij gelukkig veel zelfstandig ondernemers in de retail – niet bepaald fan ben van Black Friday. En niet alleen omdat het allang niet meer om een eendaags uitverkoopcircus gaat. Maar ook omdat de consument die lekker gemaakt wordt met ‘spectaculaire koopjes’ vaak wordt misleid. Dat ik nu vooral met een goed gevoel terugkijk op Black Friday heeft ermee te maken dat een groot aantal detaillisten in onze branche kans heeft gezien om een positieve draai te geven aan dit evenement.

Creativiteit en kracht

Het bemoedigende effect van Black Friday is dat consumenten getriggerd worden op pad te gaan om winkels te bezoeken. Een verhoogde traffic was daarvan het gevolg. En – nog belangrijker – meer omzet en geen of nauwelijks margeverlies. Clevere ondernemers hebben de aandacht van de klant weten te verleggen naar andere dingen dan zogenaamde ‘supergoedkope aanbiedingen’. Simpelweg door creatief te zijn en nog meer dan anders gebruik te maken van hun kracht.

Extra omzet

Neem Frans Muller, dat als leverancier van onderhoudsproducten voor schoeisel een sympathieke Black Friday actie bedacht voor zijn klanten. Op het eerste gezicht lijkt het niet heel handig om consumenten naar de winkel te lokken met de belofte dat medewerkers hun schoenen weer helemaal tiptop in orde gaan maken. Maar wie eenmaal binnen is voor een onderhoudsbeurt, maakt toch even een rondje door de winkel en wordt zo getriggerd om een aankoop te doen, zoals in de praktijk is gebleken. Ongetwijfeld zal ook het goede gevoel dat een schoenwinkelier die deelneemt aan deze sympathieke actie zijn klanten meegeeft een positief effect hebben gehad.

Prettige sfeer

En zo blijkt maar weer eens dat creativiteit wordt beloond. En dat je zelfs Black Friday, als evenement met een dreigend margeverlies als je er klakkeloos aan deelneemt, naar je hand kunt zetten. Door iets meer of iets anders te doen dan normaal, trek je de aandacht. Met als gevolg meer traffic, een prettige sfeer in de winkel (ook voor je medewerkers), meer omzet en een slinkende voorraad. Het hoeft dus niet zo ingewikkeld te zijn om van Black Friday Smart Friday te maken.

Dave Quadvlieg

Dave Quadvlieg

Branchespecialist sport en schoenen

Ik wil graag lid worden

Leden kunnen altijd rekenen op juridisch en zakelijk advies op maat, zij krijgen toegang tot een groot bestand aan voorbeelddocumenten en contracten, trainingen en evenementen.