Sportfocus 2022

Column Dave • Sportfocus 2022

19 mei 2022

Afgelopen maandag presenteerden we het SPORTFOCUS 2022 rapport, het driejaarlijkse onderzoek naar de actuele stand van zaken met betrekking tot de markt en de structuur van onze sector en de perspectieven voor de toekomst. Ik ben er trots op dat we dit elke drie jaar weer op een branche-brede basis voor elkaar krijgen. Niet alleen met het oog op de financiering maar vooral vanwege de bereidheid om data met elkaar te delen. Iets wat in deze extreem concurrerende markt niet vanzelfsprekend is.

Groot compliment

Dat het weer is gelukt om een dergelijk omvangrijk onderzoek van de grond te krijgen is wat mij betreft extra bijzonder. Externe ontwikkelingen als de coronapandemie, de oorlog in Oekraïne, de exploderende kosten van energie en transport, de schaarste aan grondstoffen hebben ons er niet van weerhouden om de driejaarlijkse onderzoek cyclus voort te zetten. In de wetenschap dat je juist nu we voor enorme uitdagingen staan alle hulp kunt gebruiken om je staande te houden. Een groot compliment aan alle marktpartijen die dit mogelijk maken is dan ook op zijn plaats.

Wake-up call

Het delen van data is cruciaal voor het vitaal houden van onze sector. Alle marktpartijen doen daar hun voordeel mee. Maar dan moet er wel een grote mate van vertrouwen zijn dat er in het kader van het onderzoek zorgvuldig met de data wordt omgegaan. Dankzij de onafhankelijke onderzoeksbureaus waarmee we als sector al jaren samenwerken is die vertrouwelijkheid gegarandeerd. Sommige dingen die in het rapport staan weet je misschien al. Maar er staan ook dingen in die je wellicht liever nog niet wilde weten. Daardoor is het rapport een regelrechte wake-up call.

Altijd kansen

Eén van de conclusies is dat de afstand tussen retailers en leveranciers steeds groter wordt. Grote merken zijn immers zelf ook retailer en zijn daarmee een directe concurrent geworden. Terwijl de omzet van jouw winkel voorheen nog voor een belangrijk deel gegenereerd werd door deze merken is dat – al dan niet gedwongen door hun strategie – veel minder of zelfs niet meer het geval. Kortom, om te overleven zul je een plan B en een plan C moeten hebben. Maar hoe moeilijk en gecompliceerd de markt ook is geworden, er blijven altijd kansen voor een succesvolle toekomst. Ook daarover is het Sportfocus 2022 onderzoek glashelder.

Heb je de presentatie gemist? Hij is terug te zien via www.inretail.nl/sportfocus. Daar vind je ook de gratis executive summary en de mogelijkheid om het rapport te bestellen.

Dave Quadvlieg

Dave Quadvlieg

Branchespecialist sport en schoenen

Ik wil graag lid worden

Leden kunnen altijd rekenen op juridisch en zakelijk advies op maat, zij krijgen toegang tot een groot bestand aan voorbeelddocumenten en contracten, trainingen en evenementen.