Instagram-voor-beginners

Sebastian blogt: Online aanwezigheid is geen keuze meer, de manier waarop wel!

4 februari 2022

Online aanwezigheid op multichannel-kanalen was pre-Corona eigenlijk al geen keuze meer maar een must. Maar door de lockdowns en de onzekerheid/angst bij de consument is online meer dan ooit een gegeven geworden. En dat is te merken ook; nooit eerder zijn er zoveel online mode webshops gelanceerd als de afgelopen 1,5/2 jaar. Maar niet alleen webshops hebben een vlucht genomen. Ook social mediakanalen als Facebook, Instagram en/of WhatsApp zijn waardige verkoopkanalen geworden. 

Uit onderzoek van de Rabobank dat recent verscheen in de Textilia blijkt dat online shops een vlucht hebben genomen maar dat niet alle online kanalen mee zijn gegaan in de online ontwikkelingen;  denk aan het mobiel compatibel maken van de shop of het structureel aanvullen met nieuwe collectie. Sterker nog bijna 3/4 van de webshops, 72%, voldoet niet aan de verwachtingen van de hedendaagse consument. 

Ik sprak Robert Jan de Muralt van Symfony met twee winkels in Den Bosch en Oisterwijk en vroeg hem naar zijn online business.

Robert Jan: ‘Symfony bevindt zich in het damessegment en is al 40 jaar een Brabants begrip, waar ikzelf sinds 25 jaar onderdeel van ben. In de coronatijd heb ik veel tijd en geld geïnvesteerd om mijn winkel online naar een hoger niveau te brengen.’

Ik zie ondernemers in dubio zijn over online keuzes maar zou iedereen willen adviseren om juist te kijken naar de kansen die een extra verkoopkanaal biedt en jezelf simpelweg 3 jaar te gunnen om succesvol te worden.

Hoe lang online?

‘De webshop draait inmiddels 6 jaar, voor maart 2020 gaven wij al veel meer aandacht aan online omdat onze kansen daar vooral schoon lagen. De fysieke winkel had een bepaald plafond bereikt maar door de kansen die ik online zag hebben wij juist online meer stappen genomen. Natuurlijk hebben we getwijfeld en het is in het begin een traject waar je in de basis weinig kaas van hebt gegeten en wat gewoon heel veel tijd kost. Maar we hebben ons laten omringen door de kennis van anderen. Wat wij wel hebben geleerd is dat je online, in welke vorm dan ook wel een kans moet geven, minstens 3 jaar voor dat je zowel de voorkant als de achterkant van de site optimaal op elkaar af hebt gestemd. Maar ook de banden met leveranciers is hier belangrijk.’

Wat is er online veranderd door Corona?

‘Door Corona hebben we de keus gemaakt om een verbeterde website te lanceren en mensen aan te nemen die werkzaam zijn voor de webshop. We hebben durven investeren in een periode dat de winkel dicht zat, dat is in onze optiek ondernemen maar ook weten wat je doet. Natuurlijk is het niet alleen investeren in geld maar ook in tijd en kennis.’

Welke kansen heb jij kunnen benutten?

‘Als ondernemer word ik ontzettend blij dat ik met een winkel die al 40 jaar bestaat een kans pak om de nieuwe uitdaging aan te gaan. De winkel bestond al 25 jaar voordat ik in kon stappen, daarom is het een ontzettend uitdaging om een nieuw platform aan te boren en het ook succesvol te laten zijn. De kansen online zijn zeker nog niet benut. Het is natuurlijk niet puur online verkoop maar voor ons ook zeker een etalage, zichtbaarheid om consumenten van dichtbij en veraf te trekken naar een van onze winkels.’

Jouw online kanaal over 5 jaar?

‘Over 5 jaar moeten we naar een verdrievoudiging van de omzet maar ook naar extra tools op de webshop. Ik denk ook aan eigen fotografie en een hoge servicegraad, whatsappfuncties en chatmogelijkheden. Simpelweg moet je meegaan naar de directe consumentenbehoefte. Nu doen we alle online werkzaamheden op de vloer natuurlijk zou dat in de toekomst anders kunnen en moeten wat lastig is om te bepalen wat en wanneer dat moment is om te gaan doen.’

Mijn advies: online is volop in ontwikkeling, ga daar als retailer in mee, er zijn ontzettend veel kansen en durf keuzes te maken!

Sebastian Galjaard

Sebastian Galjaard

Brancheadviseur mode

Ik wil graag lid worden

Leden kunnen altijd rekenen op juridisch en zakelijk advies op maat, zij krijgen toegang tot een groot bestand aan voorbeelddocumenten en contracten, trainingen en evenementen.