Een kijkje in de keuken bij influencer Mariëlle Wielheesen

Een kijkje in de keuken bij influencer Mariëlle

25 november 2021

Mariëlle Wielheesen is onder andere eigenaar van Furnlovers; een online inspiratie platform op het gebied van interieur en lifestyle. Furnlovers groeide snel. Op Instagram telt het profiel inmiddels ruim 100.000 volgers. Steeds vaker postte Mariëlle op haar eigen Instagram account content van haar interieur, haar sociale leven, haar dochter en momenteel van haar tweede zwangerschap. Dat profiel is inmiddels zo gegroeid dat Mariëlle ook daar samenwerkingen aangaat met bedrijven en merken.

Micro-influencer

Bij Furnlovers zijn de samenwerkingen vaak betaald. Op haar persoonlijke account gaat Mariëlle vaker samenwerkingen aan waar ze content maakt in ruil voor een product. Vaak betaalt een bedrijf haar niet extra om die content te maken. Zelf noemt ze zich niet graag een influencer, maar feit is dat ze met enige regelmaat producten krijgt thuisgestuurd die ze mag houden in ruil voor content op haar profiel. “Mijn kanaal heeft inmiddels bijna 4.500 volgers. Je zou dus kunnen zeggen dat ik een soort micro-influencer ben.”

Het proces

De bedrijven die Mariëlle benaderen hebben haar vaak gevonden via Instagram, door bijvoorbeeld te zoeken op een hashtag of via de verkenningsfunctie in het platform. Ze ontvangt vervolgens een privé bericht waarin een winkel of een merk vraagt of ze interesse heeft in een samenwerking in ruil voor één of meerdere producten, met de vraag wat ze daar dan voor kan doen. “Op voorhand maak je duidelijke afspraken met elkaar over welke producten je precies krijgt, van welke inkoopwaarde, en hoe veel content daar dan tegenover staat.”

Content voor producten

“Hoe veel content je maakt verschilt natuurlijk erg per product dat je ontvangt. De ene keer is het een groot product en zal je ook meer doen. De andere keer is het een klein product met een kleine inkoopwaarde en maak je bijvoorbeeld één story en één post. In onze woning is bijvoorbeeld alle raamdecoratie gesponsord. Dat is natuurlijk een grotere investering voor het bedrijf. Bij elke foto die ik maak van ons huis tag ik dat bedrijf dan. Als ik een klein product voor mijn dochter ontvang maak ik daar wat minder content voor. Soms stem ik ook af dat het bedrijf mijn content mag gebruiken op hun kanaal. Zij taggen mij dan in hun post. Zo versterken we elkaar. Afhankelijk van de waarde van het product, de grootte van het platform van het bedrijf en het gewenste type content stemmen we samen af of daar een extra investering tegenover staat, of niet.”

Meetbare uitkomsten

Er zijn meerdere manieren om te meten hoe succesvol een samenwerking is. Natuurlijk kun je de views en acties op de stories, de likes, reacties en clicks meten. Dat geeft vaak een goed inzicht in hoe goed de content het heeft gedaan. Een andere optie is een unieke kortingscode. Sommige winkels of bedrijven stellen een (tijdelijke) kortingscode beschikbaar die Mariëlle kan delen met haar volgers, bijvoorbeeld: MARIELLE20. Dit geeft haar volgers dan recht op 20% korting. Het bedrijf kan zo gemakkelijk zien hoe veel klanten er via het profiel van Mariëlle zijn binnengekomen.

Doen wat bij je past

“De meeste bedrijven die mij benaderen passen ook bij mij, mijn stijl of mijn interieur. Ik zal ook niet snel iets promoten wat ik niet mooi vind of wat echt niet bij me past. Ook richting je volgers is dat niet slim. Zo kun je snel je geloofwaardigheid verliezen.”

Tips voor als je begint

Mariëlle geeft aan dat het voor ondernemers die beginnen met influencer marketing misschien verstandig is om samenwerkingen aan te gaan met wat kleinere influencers. “Dat is vaak een stuk laagdrempeliger. Daarnaast is je investering relatief klein. Vaak vragen micro-influencers geen extra vergoeding voor de content die ze maken. Dus investeer je alleen de inkoopwaarde van de producten. Natuurlijk moet je wel letten op de waarde van de volgers. Kijk goed naar de interactie; dus naar het aantal likes en reacties op een foto ten opzichte van het totale aantal volgers.”

Advies nodig?

Heb jij naar aanleiding van dit interview nog vragen over de inzet van influencers voor jouw winkel? Stel je vraag aan mij!

Contacteer de adviseur Bel ons
Aafke Melgers

Aafke Melgers

Communicatieadviseur

Ik wil graag lid worden

Leden kunnen altijd rekenen op juridisch en zakelijk advies op maat, zij krijgen toegang tot een groot bestand aan voorbeelddocumenten en contracten, trainingen en evenementen.