Jouw klant is klaar voor open of afspraak, jij ook?

Jefta Baars over winkelen op afspraak

25 november 2021

Ondernemers hebben altijd hun voelsprieten wel uitstaan voor goede voorbeelden. Maar hoe ga je aan de slag met iets wat totaal nieuw voor je is. Branche-adviseur Mode Sebastian Galjaard sprak Jefta Baars van JEFTA Fashion and More uit Geldermalsen.

Winkelen op afspraak

In het voorjaar van 2020 was haar winkel open, maar voelde Jefta zich niet comfortabel om zomaar klanten te ontvangen. Daarom  introduceerde ze als een van de eerste het ‘winkelen op afspraak’-concept. Jefta vertelt hoe zij winkelen op afspraak heeft geïntroduceerd.

“Ik begon eigenlijk één op één afspraken in te plannen, heel gemakkelijk en simpel via Whatsapp. Er was veel animo voor. Mijn klanten vergaderen vaak via Zoom en Teams en willen er dan goed uitzien. In die tijd merkte ik ook dat er veel behoefte was aan een ‘verantwoord uitje’. Even weg van de keukentafel en huis, even tijd voor jezelf.”

46% hogere bonbedragen

“Er was veel vraag en de afspraken gingen al snel van één op één naar één op twee en één op drie. Ik bood ook steeds meer aan en het werd voor de klant dus ook echt dat uitje waar ze zo naar uitkeken. Maar zelf leerde ik ook veel. Ik kwam bijvoorbeeld veel meer te weten over mijn klanten, waardoor ik beter kon adviseren, wat absoluut een toegevoegde waarde was in de klantbeleving. En de gemiddelde bonbedragen in die tijd lagen 46% hoger dan wanneer we gewoon open waren.”

Nooit meer loslaten

Toen wist ik het zeker, deze manier van verkoop wilde ik nooit meer loslaten! In het voorjaar merkte ik dan ook dat ik rond de negen afspraken per dag kon hebben. Zo kon ik precies plannen en een goede prognose maken.

Tips van Jefta

Hoe ik aan afspraken kwam? Ik deel graag wat tips:

  • Ik had voornamelijk contact met vaste klanten en via Whatsapp. Heel makkelijk en zeer effectief.
  • Op social media postte ik promotiefilmpjes
  • En ik verstuurde nieuwsbrieven met een duidelijke uitleg en de spelregels
  • Bij alle berichten benadrukte ik dat men natuurlijk niet verplicht was om te kopen, dat zou voor nu ook mijn advies zijn, zorg voor die vrijblijvendheid, je verkoopt toch wel iets maar door de drempel laag te maken stoot je niemand af.

Click & Collect

In mijn gesprek met Jefta vroeg ik haar verder naar het benutten van kansen want ook Click & Collect hebben we nog steeds als optie om contact te hebben met de klant te verkopen. Ook zij blijft hier gewoon mee doorgaan, ziet kansen en schaalt bij elke maatregel naar een mogelijkheid om haar klanten te bedienen.

Sebastian Galjaard

Sebastian Galjaard

Brancheadviseur mode

Ik wil graag lid worden

Leden kunnen altijd rekenen op juridisch en zakelijk advies op maat, zij krijgen toegang tot een groot bestand aan voorbeelddocumenten en contracten, trainingen en evenementen.