De Tempel Nijmegen

Retail power: De Tempel uit Nijmegen

25 november 2021

Henri en Wendy zijn twee bekende Nijmeegse gezichten. Ook hun winkel, De Tempel is een bekend fenomeen in de stad. Deze twee rasondernemers sprongen in het diepe toen premier Rutte midden maart 2020 aankondigde dat iedereen vooral thuis moest blijven en scholen en horeca de deuren moesten sluiten. Ze startten in no-time met online inspiratie, een bezorgservice en private shopping mogelijkheden. Met succes. 

Persoonlijk, herkenbaar en echt

Toegegeven, na de woorden van Rutte in de persconferentie was er wel even paniek. De Tempel is een gezellige winkel in het centrum van Nijmegen waar veel trouwe klanten binnen komen voor een kop koffie, een praatje en een rondje door de collectie. Die paniek maakte echter snel plaats voor daadkracht; er moest iets gebeuren. Afwachten tot er iemand kwam was geen optie. “We hebben samen met onze medewerkers een werkbespreking gehad om te kijken wat we moesten doen. Ik dacht eerst al makkelijk; gewoon wat foto’s van internet halen om de collectie te laten zien en klaar. Toen kreeg ik direct van iedereen terug; nee. Het gaat om ons, ze moeten ons zien, ze kennen ons. Dus hebben we alles uit de winkel aangedaan en foto’s gemaakt, de hele dag, iedereen erop.”, aldus Henri. 

“Ze weten ook hoe we eruit zien, hoe onze lijven eruit zien en hoe groot we ongeveer zijn. Dan is het misschien makkelijker inschatten hoe iets eruit ziet en hoe iets zit”. En daar raakt Wendy de spijker op zijn kop. We hebben al vaker aangegeven hoe belangrijk jij als eigenaar bent voor jouw winkel. En als je niet het gezicht van je winkel bent, hoe belangrijk die medewerkers zijn die dat wél zijn. Daar ligt volgens Henri en Wendy ook de kracht van hun winkel. En daar hebben ze online gebruik van gemaakt. Het hoeft ook niet perfect. Wendy geeft aan echt wel eens te vinden dat ze niet mooi op de foto staat, of het schaamrood op de kaken te hebben als ze iets geks zegt in een filmpje. Maar eigenlijk moeten klanten daar juist erg om lachen. En zij uiteindelijk ook. “We maken niet 100 foto’s en zoeken de beste, nee. We maken er twee en kijken naar waar het artikel het beste uitkomt. Als ons haar dan een keer niet zo goed zit, dan is dat maar zo”.

Alle registers open

Vanaf dat moment post De Tempel elke dag, vaak meermaals per dag foto’s van de collectie. “We beginnen elke dag met alle vragen op Instagram te beantwoorden. Daarna gaat de winkel open voor private shopping afspraken. Om 17.00u gaat de winkel weer dicht, worden de Instagram, Facebook en WhatsApp bestellingen ingepakt en gaan we die bezorgen. Elke dag”. In het begin liepen de private shopping afspraken niet echt storm. Henri denkt dat dat misschien te maken had met dat mensen ook even moesten wennen aan de nieuwe situatie. Uiteindelijk kwamen ook de private shopping afspraken steeds beter op gang. 

Wel prijzen, geen merken

De Tempel communiceert bij de foto’s altijd wél de prijs van alle artikelen, maar bewust niet het merk. Online krijgen ze dan ook vaak de vraag van welk merk een item is. Ze hebben hier een standaard reactie voor opgesteld waarin ze aangeven de merken bewust niet prijs te geven, omdat ze graag willen dat (trouwe klanten) ook nu bij hen blijven kopen en niet verleid worden het item toch in een (grote) webshop te bestellen. Als reden geven ze hiervoor: “We hebben jullie support hard nodig”. Daar ontvangen ze overigens veelal begripvolle en positieve reacties op.

Persoonlijke aandacht

Dat vernieuwde concept, met veel private shopping afspraken, bevalt het ondernemersduo eigenlijk best goed. “Je hebt echt heel veel aandacht voor je klant, dat werkt heel fijn. Je wordt gewoon niet gestoord. Mensen vinden het ook fijn. En de gemiddelde besteding per klant gaat ook nog eens omhoog”.  

Kracht van social media

“Wij hadden niet verwacht dat we de maand april hetzelfde zouden draaien als vorig jaar”, geeft Henri toe. Maar door alle effort die ze hebben gestoken in social media en de mogelijkheden hebben benut die er wel zijn, is dat wel gelukt. Wendy geeft ook aan: “Je denkt nu over heel andere dingen na. Je moet ook wel, je kunt niet afwachten. Maar we blijven dit, in een andere vorm misschien, wel doen. Zeker”. In het begin voelden de ondernemers soms wel een drempel; zitten onze volgers wel op al die posts van ons te wachten? Maar na alle positieve reacties en het positieve effect op de omzet is die drempel volledig verdwenen. “Wij hebben eigenlijk ook maar gewoon gedaan wat we dachten dat het beste was. En dat steeds aangepast”. 

Gouden tips

“Ik denk dat de gouden tip is dat je moet proberen te laten zien wie je bent, en wat je winkel uitstraalt. Dat is het belangrijkste, dat mensen zien dat het echt is”, aldus Wendy.

Henri vult hierop aan: “Ik denk dat je social kanalen het uithangbord, de online etalage, van jouw winkel moeten zijn en dat je online moet doen wat bij jou en jouw klanten past”. Hierin is een trouw, vast klantenbestand essentieel. “We zijn onze klanten heel dankbaar, maar we hebben het wel zelf opgebouwd”.

Advies nodig?

Heb jij naar aanleiding van dit interview nog vragen over de inzet of opstart van je online kanalen? Stel je vraag aan mij!

Contacteer de adviseur Bel ons
Aafke Melgers

Aafke Melgers

Communicatieadviseur

Ik wil graag lid worden

Leden kunnen altijd rekenen op juridisch en zakelijk advies op maat, zij krijgen toegang tot een groot bestand aan voorbeelddocumenten en contracten, trainingen en evenementen.