In het zesde deel van de SOS-campagne ‘Samen Online Sterk’ zijn we te gast bij herenmodezaak De Zaak van Ruud in Beuningen. Eigenaar Ruud Donders vertelt over de gunfactor van zijn winkel, waar je als retailer waarde kan toevoegen aan je product en hij deelt drie pijlers die volgens hem het belangrijkst zijn om een loyale klant te creëren.
Unieke content
“We houden onze klant op de hoogte, en dus betrokken, over wat er gaande is in de winkel. Dat doen we vooral via de digitale nieuwsbrief. Verder maken we elk seizoen nieuwe foto’s van de collectie en die zetten we op de site en op social media. Ook van de evenementen die we organiseren worden foto’s gemaakt en online gedeeld. We posten bijna wel elke dag. Ik laat wel veel maken, maar ik zet het er zelf op. Ik vind het belangrijk om ook online in contact te blijven”.
Betrokkenheid van de klant
“Onze klant is altijd heel goed op de hoogte van wat er hier gebeurt. Dat vind ik heel belangrijk”. Van barbecues tot VIP-zondagen; de klanten worden bij De Zaak van Ruud écht in de watten gelegd. Ruud is bereid daarin te investeren. Hij neemt zijn klant niet voor lief. “Ik vind, vooral in deze tijd, dat je daar zo in móet staan. Je moet je klant verwennen, je moet er een feestje van maken. Dat is naast de verkoop, de toegevoegde waarde”.
Klanten in de watten leggen
“Je kijkt natuurlijk altijd naar wat het centrum doet wat betreft activiteiten en daar spelen we op in. Maar in de corona-crisis lag dat natuurlijk vrij stil”. Gelukkig heeft Ruud een sparringpartner; een collega-ondernemer uit een andere business. Ondanks dat ze niet in dezelfde business zitten, kunnen ze goed met elkaar sparren en raakt hij geïnspireerd door haar. “Ik heb dat nodig”. De klant van De Zaak van Ruud wordt echt in de watten gelegd. En er is veel aandacht voor de inrichting en de sfeer in de winkel. “Wij zijn genomineerd om ondernemer van het jaar te worden. Uiteindelijk hebben we die prijs gewonnen. Dat wij uitgekozen zijn door een jury, dat zegt ook iets. Daar zijn we enorm trots op. Dat is een mooie kroon op 12 jaar hard werken”.
Succesformule van Ruud
“Mensen, goederen en beleving; daar gaat het allemaal om. Daar moet je de puntjes op de i hebben. De mensen zijn mijn team en ik, daar komen mensen voor. De professionaliteit, de kennis, de goede sfeer die er onderling is, dat voelt de klant ook. De goederen zijn de collectie die ik inkoop. We kopen in waar onze klanten behoefte aan hebben. Daar zijn we heel kritisch op. Maar we vernieuwen ook vaak, zodat we onze klant blijven verrassen. We gaan mee met de tijdsgeest, maar vergeten onze oudere klanten natuurlijk niet. En de beleving is alles wat je extra doet. Een event, een giveaway, een leuke actie, een lekker kopje koffie, noem maar op”.
Investeren in je mensen
Ruud investeert ook in zijn mensen. Hij nodigt regelmatig een professional uit om zijn team te inspireren. Van merken tot kleur-analisten en styling experts. Hij ziet het team ook een als een belangrijke kracht. “We kennen de mensen. We helpen iedere klant, misschien is dat niet meer van deze tijd, maar dat doen we hier wel. En klanten komen ervoor terug. Sommige medewerkers hebben hun vaste klanten. Die gedrevenheid die er is, dat is zo enorm leuk”.
Kijkje in andere keukens
Het is volgens Ruud heel belangrijk om op de hoogte te blijven van wat je concurrenten doen. “Ik ga regelmatig naar andere steden om winkels te bekijken. Wat hangt er, wat gebeurt er. Het is zo goed om in de keuken van een ander te kijken. Hoe krijg je anders je informatie? Je wilt toch groeien en geïnspireerd blijven”.
Gouden tip
De gouden tip is volgens Ruud samenwerking, open staan voor nieuwe dingen en voor groei. “Laat je prikkelen. Kijk eens in de keuken van een ander. Als je dat zelf niet zelf kunt, schakel een professional in. Anders blijf je stilstaan. Ga niet zeggen: “ik doe alles al, ik zie geen mogelijkheden”, want er zijn mogelijkheden zat. Ondanks de moeilijke tijd. Verwen die klant met een kopje koffie en iets gezelligs, dan komt die klant echt wel. Dan kun je ‘m echt verrassen en dat waardeert die klant”.