Janine Veldhoven Interieurs

Retail power: Veldhoven Interieurs uit Bilthoven

25 november 2021

In alweer het vierde deel van de SOS-campagne ‘Samen Online Sterk’ zijn we te gast bij Janine Veldhoven, eigenaar van familiebedrijf Veldhoven Interieurs in Bilthoven. Ook zij heeft tijdens de corona-crisis kansen gezien op het gebied van online en sociale media. Ze deelt hoe zij daarop inspeelt met haar onderneming en ze deelt bovendien nuttige tips over hoe je met social content slim kunt inspelen op de (nieuwe) behoeften in de markt.

In contact blijven met je klant

Janine geeft aan dat zij met Veldhoven Interieurs, ondanks de terugloop in de orderportefeuille, toch aan de weg is blijven timmeren. Toch berichten op Facebook, toch posten op Instagram. Toch die blog schrijven. Anderzijds lag de focus ook op veiligheid in de berichtgeving. In het contact naar klanten heeft social media hier een mooie rol in kunnen spelen. Daarnaast speelt Veldhoven Interieurs online ook in op het feit dat vakantieplannen wellicht worden uitgesteld, dat er thuiswerkplekken gecreëerd moeten worden en op welke service zij daarin kunnen leveren. “We focussen veel meer op de behoefte die een aankoop aanwakkert, in plaats van vooral producten en productinformatie te delen.”

Dicht bij jezelf blijven

Janine vindt het erg belangrijk dat de online uitstraling strookt met de ervaring die een klant in de fysieke winkel heeft. “Blijf vooral dicht bij jezelf. Mij zul je nooit een super commerciële post op internet zien zetten, omdat dat gewoon niet bij mij past. Wij zijn een adviesbedrijf. We zijn een bedrijf voor een stukje oprecht advies, een persoonlijke benadering. Dan moeten we dat nu naar buiten brengen.”

Eigen beeldmateriaal

Janine is zelf ‘het gezicht’ van de winkel en is vaak zelf op beeld te zien. Ook hier vindt ze het belangrijk dat het beeld wat online geschetst wordt herkenbaar is met hoe het er werkelijk uit ziet. Voor het gebruik van stockbeelden voelt ze niet zo veel. Liever maakt ze zelf foto’s van de producten in de winkel en gebruikt ze ‘modellen’ in de foto’s om wederom in te spelen op de herkenbaarheid. “Je kunt met heel eenvoudige dingen, heel mooie foto’s maken, gewoon met een goede telefoon. Soms posten we zelfs bewust een foto waarop het juist een beetje knullig is. Zo is het gewoon op dat moment. Zo wordt het ook weer herkenbaar en heel puur. Het hoeft niet perfect.”

Je doelgroep kennen

“Je hebt Facebook, Instagram en LinkedIn. Op alle media hetzelfde berichtje posten heeft meestal niet zo veel zin. Je moet ook goed kijken waar je doelgroep zit. Als ik kijk naar onze doelgroep, dan zit die vooral op Facebook. Een post over relaxfauteuils hoef ik echt niet op Instagram te zetten. Die zet ik op Facebook. Dingen over werkplekken; die gaan ook op LinkedIn. Je moet goed nadenken over waar je het neerzet en met welke bewoording.”

Gouden tip

Volgens Janine is de meest succesvolle online-activiteit van Veldhoven Interieurs de column, de blog, die tevens (inclusief foto) ook in de krant verschijnt. Daar krijgt ze in de winkel én daarbuiten veel reacties op. “Ik hoor heel vaak dat mensen mijn ‘stukje’ lezen. En als je dan even verder denkt; dan denken ze wel elke twee weken aan je he? Dan ben je wel top of mind op het moment dat er een nieuwe bank moet worden gekocht.”

Advies nodig?

Heb jij naar aanleiding van dit interview nog vragen over de inzet of opstart van je online kanalen? Stel je vraag aan mij!

Contacteer de adviseur Bel ons
Aafke Melgers

Aafke Melgers

Communicatieadviseur

Ik wil graag lid worden

Leden kunnen altijd rekenen op juridisch en zakelijk advies op maat, zij krijgen toegang tot een groot bestand aan voorbeelddocumenten en contracten, trainingen en evenementen.