Geen vraag te gek
088 973 06 00

Bijl blogt: Je identiteit gebruiken als sociaal medium

De beste marketing die je kan inzetten is je bedrijf een ziel geven. Als jouw gasten en omgeving jou en jouw team herkennen, begrijpen en erbij willen horen dan ben je op de goede weg en gaat je bedrijf op een merk lijken. Het belang van personal branding en netwerken neemt toe!

Als eigenaar dien je je als een merk te gedragen. Jouw persoonlijkheid en gedrag zet de toon en bepaalt de cultuur in je bedrijf, dus die van je merk. Dat kan in je voor- en nadeel uitpakken.

Persoonlijke aandacht geven is nummer één

Ik herinner me nog goed dat ik op afspraak bij een ondernemer op bezoek kwam. De man ontving mij bij de voordeur en liep met de handen schuin voor het gezicht voor me uit. Ik vroeg hem: ‘Waarom doe je dat?’ ‘Ik wil niet dat de klanten mij herkennen, dan gaan ze me aanspreken, ze willen alleen maar korting of ouwehoeren’. Dat was geen goed voorbeeld hoe je personal branding goed inzet.

Dat gaat bij Van Tilburg Mode sinds jaar en dag anders. Oprichter Jan van Tilburg stond elke dag, tot na zijn 90ste jaar, op een centrale plek in de winkel. Hij verwelkomde de gasten persoonlijk. De video blijft me ontroeren.

In de geest van persoonlijke aandacht geven, waar en hoe het maar mogelijk is, kon van Tilburg uitgroeien tot de grootste modewinkel van Nederland.

Tips om je merk persoonlijk te versterken

  • Zorg dat je met voorbeeld gedrag zichtbaar bent in je bedrijf (zowel on- als offline)
  • Laat je buiten het bedrijf zien en bouw een goed (lokaal) netwerk op
  • Werk niet alleen mee maar werk samen aan de betekenis van je merk.
  • Vergroot je netwerk via: events, sociale media, beurzen en door boegbeelden aan te spreken
  • Verbind je lokaal met verenigingen die je hart hebben en wees daar actief
  • Denk aan je publieke voorkomen en wees overal alert hoe je overkomt op mensen.
  • Toon je oprechte maatschappelijke en sociale betrokkenheid en sta dichtbij de mensen

(lees tip: Zo verkoop je alles, Erwin Wijman)

Ps. Ze zeggen wel eens je krijgt de kinderen zoals je ze opvoed. Zo is het met klanten en je team ook. Hoe jij je als ondernemer gedraagt (identiteit) en ervaren wordt door je omgeving (imago) bepaalt voor een groots deel je succes.

Wil je meer weten over de kracht van je identiteit? Kom dan naar een van onze workshops die we organiseren met Tom Kikkert. 

Delen