Geen vraag te gek
088 973 06 00

Haal meer uit je winkel door online zichtbaarheid

Wanneer je een fysieke winkel hebt hoef je niet per definitie te beschikken over een webshop maar je moet wel digitaal aanwezig zijn. Denk aan een website en andere aanvullende kanalen zoals social media waarmee klanten je in de online wereld kunnen vinden. Hiermee kun je in contact blijven met je bestaande klanten maar op deze manier weten ook nieuwe klanten je te vinden.

Hoe word ik online zichtbaar

Maar hoe weet je (potentiële)klant je dan online te vinden? Wanneer je klant bij je in de winkel is kun je dit eenvoudig meegeven via signing, op de kassabon of door het simpelweg te vertellen. Online zal je hier middelen zoals Google of social media voor moeten inzetten. Hierbij is het belangrijk dat klanten in één oogopslag zien waarom zij voor jou moeten kiezen.

On- en offline zijn geen twee werelden, klanten zijn altijd online ook als zij offline zijn. Bruggen tussen beide zijn steeds makkelijker te slaan. Dat kan op een gevorderde manier via augmented reality maar ook al heel eenvoudig via bijvoorbeeld een QR code. Zeker als het gaat om uitingen via print of door middel van je etalage kun je mensen eenvoudig van offline naar online brengen.

Denk daarbij ook aan locatie. Het is bekend dat dit voor je fysieke winkel een zeer belangrijk aspect is maar hetzelfde geldt voor online. Je moet zorgen dat mensen je weten te vinden en dat je hier een stevige strategie op loslaat. Zoals je aandacht besteed aan je offline etalage zo moet je dit ook online doen. Dat bekent soms naast werken in je winkel ook iets meer aan je winkel en daarvoor moet je de tijd nemen om je hierin te scholen.

Het start met oriënteren

Belangrijk is om in de oriëntatiefase van de klantreis online al in beeld te komen. Zorg dat je met name je ‘lokale’ SEO op orde hebt. Denk daarbij aan je adres, plaatsnaam, goede foto’s maar ook reviews. Dat is niet ingewikkeld maar hiermee heb je wel direct een goed uithangbord te pakken. Google geeft sterk de voorkeur aan zoekresultaten met een lokaal element. Maar denk ook bijvoorbeeld aan het toevoegen van informatie zoals de toegankelijkheid van je winkel, het assortiment of het serviceniveau.

Nu heb je goede online basis van actuele winkelinformatie maar zorg dat deze ook actueel blijft. Evenals je je etalage geregeld actualiseert moet je dat ook online doen. Denk hierbij altijd na over: wat ga je communiceren, wat wil je bereiken, wie is je doelgroep en wat kan je ze bieden.

Social media

Een andere laagdrempelige actie: bekijk voor je social media kanalen wat klanten over je posten. Hier kun je van leren en dit kan je delen. Stimuleer dit, bedenk hier acties omheen, zij zijn je gratis promotors. Als het over social media gaat is de meest gestelde vraag: ‘Wat is voor mij het ideale social media kanaal?’ Waar zit je doelgroep en wat wil je bereiken? Ingewikkelder dan dat is het niet. Pas je boodschap aan per kanaal en per doelgroep en blijf benadrukken waarom mensen bij jou op bezoek moeten komen. Heb geduld en zet (onderbouwd met een strategie) verschillende lijnen uit. Je hoeft niet in een keer toe te slaan maar bouw het rustig op, begin met inspiratie, plaats cookies en deel meer en meer content. Klein beginnen kan bijvoorbeeld ook met Facebook shops, een klein beetje webshop: testen, analyseren en uitbouwen.

Delen