Geen vraag te gek
088 973 06 00

Online Aanbieders/ Webshops

Het aantal startende webshops kent een explosieve groei. Webwinkels zijn vaak éénmanszaken en voor het overgrote deel actief in de kledingbranche. Belangrijke uitdagingen voor webwinkels zijn onder meer te vinden op het gebied van smartphonegebruik, personalisatie en marktplaatsen.

De grootste uitdaging is echter de logistieke efficiëntie. Vooral bij pas startende ondernemers is dit een belangrijke oorzaak van faillissementen. Eén op de vijf nieuwe webwinkels stopt binnen een jaar en maar liefst een kwart houdt het na twee jaar voor gezien.

Aantal webwinkels

Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS, 2017) zag de Nederlandse detailhandel afgelopen jaar wederom een explosieve groei in de toetreding van webwinkels. Meer dan 9 duizend nieuwe bedrijven mocht de sector vorig jaar verwelkomen.

Wat betreft het huidige aantal webwinkels lopen de cijfers nogal uiteen vanwege de verschillende definities die kunnen worden gehanteerd. Op dit moment lopen de schattingen uiteen van zo’n 40 tot 70 duizend Nederlandse webwinkels. Cijfers van het CBS laten zien dat er momenteel 37.785 bedrijven zijn die vallen binnen SBI-code 4791 met internet/postorder als hoofdactiviteit (CBS, Q2 2018). Het gaat hierbij om zogenaamde ‘pure players’; bedrijven die naast fysieke winkel(s) in minder mate omzet behalen via internet vallen niet onder dit aantal.

De onderstaande tabel laat het aantal webwinkels per branche zien.

Branche Aantal webwinkels in 2018*
Voeding 3.410
Elektronica 2.065
Boeken, cd's, dvd's 795
Kleding 9.915
Huis- en tuinartikelen 5.705
Vrijetijdsartikelen 3.425
Overige non-food 8.700
Algemeen assortiment 3.775
Totaal aantal postorderbedrijven/webshops 37.785

Bron: CBS (2018). Postorderbedrijven en webwinkels uitgesplits per branche. 

Wat betreft ‘omnichannel players’, bedrijven die zowel fysiek als online actief zijn, waren er in december 2016 ongeveer 32.000 (Stichting Bevorderen Efficiënt Betalen, 2016). Dat zou het totaal aantal webwinkels in Nederland zo rond de 70.000 brengen, wat al meer in de buurt komt van de variërende metingen door de jaren heen.

Ondernemersprofiel

Het overgrote deel van de webwinkels (pure players) (26%) is actief in de kledingbranche, gevolgd door webwinkels in de categorie overige non-food (23%) en huis- en tuinartikelen (15%) (CBS, 2017). De meeste webwinkels zijn klein tot zeer klein. Maar liefst 94 procent zijn éénmanszaken. Volgens het CBS zijn er slechts zo’n twintig webwinkelbedrijven met meer dan 100 werkzame personen. Mensen die werken bij webshops vallen veelal in de leeftijdscategorie eind twintig/begin dertig (UWV, 2017). Wat betreft de functies hebben de meeste werknemers bij webwinkels een transport- of logistieke functie (circa 50% à 60%). Het aandeel dat op het hoofdkantoor werkzaam is schommelt veelal tussen de 30% en 40%, terwijl grofweg 10% van het personeel zich bezighoudt met klantcontact. Webshopeigenaren beschrijven de wereld van webwinkels als dynamisch. Functies en werkplekken veranderen regelmatig en dit vraagt om een zekere mate van flexibiliteit van werknemers (UWV, 2017).

Online winkelgedrag

Wat betreft het online shopping gedrag van Nederlandse consumenten, blijkt dat ongeveer 90% van de Nederlanders in de afgelopen 12 maanden één of meer online aankopen heeft gedaan (Trustly Group & Nepa, 2017). Meer dan 10% verricht zelfs wekelijks online aankopen. De Nederlandse consument kiest ervoor om online aankopen over het algemeen binnen de eigen landsgrenzen te verrichten, hoewel er wel een duidelijke toename is te zien in het aantal buitenlandse aankopen. Kledingartikelen, sportartikelen, huishoudelijke goederen/apparaten en boeken zijn populaire productcategorieën voor online shoppers (CBS, 2017). Wil je meer inzicht in het percentage online shoppers per leeftijdscategorie? Klik dan hier en scroll naar 'Profiel E-shopper'.

Bron: Trustly Group & Nepa (2017). The State of Online Shopping.

E-commerce trends

1. Marktplaatsen

Er is een toenemende invloed te merken van marktplaatsen in het online landschap. Hierbij kan worden gedacht aan bedrijven zoals zoals Coolblue, Bol.com, Zalando en Amazon.com (B2C en B2B), die zich kenmerken door hun cross-mediale marketing campagnes. Door de opkomst van marktplaatsen wordt het voor de gemiddelde retailer steeds lastiger om de concurrentiestrijd te winnen. Steeds meer bedrijven kiezen er daarom voor om hun producten ook via marktplaatsen beschikbaar te stellen.

2. Aankopen via de smartphone en tablet

Een trend die in 2018 echt niet meer kan worden genegeerd is het zogenaamde ‘mobile selling’. Consumenten kiezen er in toenemende mate voor om producten via hun smartphone te kopen. Kledingshoppers, met name woonachtig in de Randstad blijken de mobiel het meest te gebruiken om kleding te kopen. Op dit momoment worden slechts 52% van alle online aankopen gedaan via een computer en de verwachting is dat dit percentage steeds verder zal dalen. Het loont daarom om te investeren in een verkoopplatform voor smartphone en/of tablet.

3. Chatbots

Een trend die al een aantal jaren geleden zijn intrede heeft gedaan zijn de chatbots. In 2018 zullen chatbots steeds geavanceerder worden, met opties zoals spraakherkenning en het leren van menselijke interactie. Chatbots vragen klanten of ze een juist antwoord hebben gegeven en nemen deze feedback mee in het volgende ”gesprek”. Op deze manier kan de service continu worden verbeterd. Steeds meer grote bedrijven zoals Facebook (Messenger) bieden mogelijkheden om chatbots te integreren in je webshop.

4. Bezorging: Snel, flexibel en duurzaam

Wat betreft bezorging zijn er drie duidelijke trends zichtbaar. Allereerst willen consumenten steeds sneller hun bestelling in huis hebben. Maar liefst 96% wenst de online bestelling binnen 24 uur in huis te hebben. Bied klanten daarom de mogelijkheid om (tegen betaling) op dezelfde dag de bestelling te ontvangen. Daarnaast hechten consumenten ook steeds meer belang aan flexibele bezorgopties. Kies daarom een bezorgdienst die de mogelijkheid biedt om een bestelling binnen een gewenst tijdvak te bezorgen, of die bestellingen kan afleveren bij afhaalpunten. Daarnaast is er een groep consumenten die vanuit milieuoverwegingen graag wil dat bezorgers ritten combineren. Zij willen zich inzetten om de CO2 footprint te verlagen en accepteren dat de bezorging dan over het algemeen wat langer zal duren.

5. Personalisatie

Door de toenemende concurrentie in de wereld van webwinkels wordt personalisatie steeds belangrijker. Onderzoek heeft aangetoond dat 9 op de 10 consumenten bereid is om informatie te verstrekken in ruil voor een goede ‘shopping experience’. Toch vindt meer dan een derde dat webwinkels niet genoeg inzetten op personalisatie. Aan de hand van data en feedback van individuele klanten kunnen profielen worden opgebouwd, wat een positieve uitwerking kan hebben op de gebruikerservaring en klantbehoud.

Uitdagingen anno 2018

Onderzoek onder webwinkeleigenaren in Nederland heeft uitgewezen dat het aantrekken van meer bezoekers als de grootste uitdaging wordt gezien (SendCloud, 2018). Andere veelgenoemde uitdagingen bij het runnen van een webshop zijn efficiënt verwerken van orders en het realiseren van ‘long term growth’. Uit het onderzoek blijkt tevens dat de top vijf uitdagingen in grote mate afhankelijk is van de grootte van de webwinkel. Zo staat bij webwinkels die ongeveer 5.000 orders per maand afhandelen, efficiënte orderverwerking op plek twee. Bij alle ondervraagde webwinkels staat dit gemiddeld slechts op plaats vier. Langetermijngroei realiseren en winstgevendheid staan bij de webwinkels die gemiddeld 5.000 orders per maand hebben ook lager in de top vijf.

Het onderzoek benadrukt dat het voor kleinere webwinkels steeds lastiger zal worden om het hoofd boven water te houden. Efficiëntie-optimalisatie van het logistieke proces is daarom zeer belangrijk. Hierbij valt te denken aan het automatiseren van het verzendproces. Door in te zetten op efficiëntie, accelereert de groei van webwinkels, ongeacht de grootte. Vooral jonge internetbedrijven laten hier steken vallen (Panteia, 2017). Het verliezen van de grip op het logistieke proces, of onvoldoende congruentie tussen het business concept en de logistieke mogelijkheden worden gezien als belangrijke oorzaken van faillissementen onder deze groep.

Overlevingskansen

Startende webwinkels hebben het steeds moeilijker (Thuiswinkel.org, 2017). Recente cijfers wijzen erop dat één op de vijf nieuwe webwinkels stopt binnen een jaar. Maar liefst een kwart houdt er na twee jaar mee op. Achter de sterke groei van het aantal webwinkels schuilt een hoge dynamiek: er worden jaarlijks veel nieuwe webwinkels gestart, maar ook veel opgeheven. Tot op heden overtreft het aantal startende webwinkels het aantal opgeheven webwinkels.

Exploitatiebeeld Webshops

Het exploitatiebeeld geeft inzicht in de opbrengsten en kosten als percentage van de netto-omzet. Dit overzicht biedt een goed middel om de resultaten van jouw onderneming te vergelijken met de gemiddelden in de branche. Klik hier om naar het exploitatiebeeld webshops te gaan. 

Delen