Zet je personeel in als duurzame influencers

Als je het aan consumenten vraagt, is het merendeel het met elkaar eens: duurzame kleding is belangrijk. Echter, de stap zetten naar daadwerkelijke duurzame aankopen vergt meer dan alleen goede intenties. Consumenten hebben ondersteuning nodig bij het maken van bewuste keuzes in de winkel. Ze verwachten toegankelijke informatie om hen hierbij te helpen.

Next Fashion Retail (NFR), een onderzoeksproject van De Haagse Hogeschool, TMO Development Center, Cube Retail en branchepartners INretail, Modint en EK, heeft een toolkit ontwikkeld die retailers kunnen gebruiken om medewerkers te helpen de consument goed te informeren. In dit artikel nemen we je mee in de onderzoeksresultaten die als basis dienden voor deze toolkit, evenals de cruciale rol van medewerkers en ondernemers in het verduurzamingsproces van retailorganisaties.

Wie is de consument en wat wil deze?

Uit het onderzoek komt naar voren dat ruim 80% van de klanten van mkb multi-brand fashionretailers interesse heeft om duurzame mode te kopen. Ze willen er alleen niet veel moeite voor doen of beschikken niet over de juiste kennis. Zo blijkt het gebrek aan kennis de grootste barrière om een duurzame aankoop te doen (70%). Daarentegen staat de klant wel open voor informatie over duurzaamheid (71%). Bij voorkeur ontvangen ze deze informatie direct bij een aankoop en het liefst van een winkelmedewerker (28%).

Uit observaties blijkt dat retailers zowel online als offline weinig tot geen aandacht aan duurzaamheid besteden. En op de winkelvloer begint zowel de klant, als de medewerker niet spontaan over duurzaamheid.

Toolkit

In een zogeheten living-lab (een echte winkelvloer van verschillende retailers) is gedurende drie maanden een toolkit getest, bestaande uit een hanger, shelftalkers, spiegelsticker, giveaway en routing, om te zien welke tools het meest effectief zijn om het verkoopgesprek over duurzaamheid op gang te brengen. De volgende resultaten kwamen hieruit naar voren:

Effectieve Tools

  • Opvallend gekleurde hangers en giveaways zijn de meest gewaardeerde tools.
  • Giveaways bieden een eenvoudig moment voor medewerkers om over duurzaamheid te praten, terwijl klanten de voorkeur geven aan het scannen van informatiecodes op zelfgekozen momenten in plaats van tijdens het winkelen.

Attitude-behaviour Gap

  • Ongeveer tweederde van de klanten begrijpt niet wat een duurzaam kledingstuk is. Dit benadrukt dat consumenten betrouwbare, eenvoudige en toegankelijke informatie nodig hebben.
  • Het gebruik van prikkelende conversation pieces om het gesprek over duurzaamheid aan te gaan wordt gewaardeerd door meer dan 80% van zowel klanten als medewerkers, ondanks dat deze in 90% van de gevallen niet leiden tot een dialoog op de winkelvloer.

Passieve klanten en kansen voor retailers

  • Klanten gedragen zich passief ten aanzien van duurzaamheid, maar ze waarderen persoonlijk contact en unieke ervaringen in fysieke winkels. Dat biedt een kans voor retailers om de toegevoegde waarde van duurzaamheid te tonen.

Rol van medewerkers

  • Winkelmedewerkers kunnen van grote invloed zijn door duurzaamheid actief te integreren in serviceverlening aan passieve consumenten.
  • Hoewel de effectiviteit van hangers als trigger niet volledig kon worden onderzocht, vereist praten over duurzaamheid op de winkelvloer een bredere gedrags- en cultuurverandering.

Activeren van medewerkers

  • Winkelmedewerkers ervaren twee belangrijke barrières: gebrek aan bewustzijn van duurzame bedrijfsambities en beperkende overtuigingen dat praten over duurzaamheid de verkoop belemmert. Hier is dus een belangrijke rol voor de werkgever weggelegd om winkelmedewerkers te informeren en motiveren.
  • Om weerstand tegen gedragsverandering te verminderen, is het essentieel om het nieuwe gedrag rond duurzaamheid leuk, aantrekkelijk en sociaal te maken.

Kortom, Het Next Fashion Retail-onderzoek biedt waardevolle inzichten voor moderetailers die hun assortiment duurzame mode willen bevorderen. Door medewerkers actief te motiveren en een cultuur van duurzaamheid te omarmen, kunnen winkels niet alleen aan de wensen van de klant voldoen, maar ook een positieve impact hebben op de verkoop en de duurzaamheidsdoelstellingen van de organisatie versterken.

Benieuwd naar de uitwerking van de toolkit? Lees hier meer en bestel hem direct!
Meer lezen over de onderzoeksresultaten? Download hier het onderzoeksrapport:

Edith van Heijningen

Edith van Heijningen

Branchespecialist mode

Ik wil graag lid worden

Leden kunnen altijd rekenen op juridisch en zakelijk advies op maat, zij krijgen toegang tot een groot bestand aan voorbeelddocumenten en contracten, trainingen en evenementen.