Bijl Blogt: Bang voor Facebook of niet?

Vragen?
Bel ondernemersservice!
088 973 06 00

Die Arjen Lubach heeft weer voor koffie- en borrelpraat gezorgd. Zijn oproep om te stoppen met Facebook zette veel mensen aan het denken. Velen worstelden stiekem met het idee: ‘Ben ik een winnaar of verliezer als ik al die Facebookspionage de rug toe keer?’

Slechts 10.000 mensen gaven gehoor aan die oproep. De angst om geen publiek meer te vinden en iets te missen is vele malen groter dan de angst om bespied te worden. Die Mark Zuckerberg is echt een slimme man. Hij doorgrond onze drijfveren en weet wat voor kuddedieren wij zijn. Een paar keer zijn excuses aanbieden bij een verhoor en wat economische waarde inleveren, raakt hem niet.

Het fenomeen Facebook werkt verslavend 

Vanuit Facebook wordt actief gestuurd op ons online houden. Wij zijn het product dat ze verkopen. Niets is gratis, we betalen een vette prijs met ons gedragsprofiel. We roepen maar wat graag dat we morgen zonder kunnen. Hoeveel keer per uur kijk jij? Diep in ons hart weten we wel. We zijn in feite bang voor onszelf. Wat ga je missen?

‘Mensen gedragen zich net als een pinguïn, schaap, lemming of gnoe. We wachten op de eerste die beweegt en gaan er dan massaal achteraan’. Als er morgen een alternatief voor Facebook is, dan gaan we vast switchen zoals we ook deden bij Hyves. Omdat er geen alternatief is, blijven we lekker save bij het oude of gebruiken meer Instagram of WhatsApp. En die bedrijven zijn van?

We moeten Mark en Arjen dankbaar zijn 

Ze faciliteren ons in onze eigen drang om erbij te horen en een groot publiek te vinden. Wij worden volop bevredigd in onze behoeften. Dan mogen andere bedrijven toch wel een beetje mee profiteren? Ze geven ons nu stof tot nadenken.

Zakelijk is het vooral interessant en slim als je nadenkt over je onafhankelijkheid van welke media dan ook. Kan je zonder? Wat als je klanten morgen massaal verkassen en ze je geen toestemming geven om contact te onderhouden? Als je er juist wel blij mee bent telt vooral de vraag: ‘Hoe kan je er zolang en goed mogelijk van profiteren?’

Volg je hart, wees niet bang en zeker geen kuddedier.

Contactpersoon
Harry Bijl
Harry Bijl
Inspiratie en Innovatie
06 209 609 65

Recent nieuws

  • open

    Omzetkengetallen per branche

    Nieuws
    Vandaag, 19 juli 2018
    Ben jij samen met jouw gemeente bezig met het opstellen van een detailhandelsvisie, waaruit naar voren moet komen of er wel of geen uitbreidingsmogelijkheden zijn in jouw gemeente en of winkelgebied? Dan kan het rapport Omzetkengetallen jou en de gemeente helpen de goede keuzes te maken.
    Omzetkengetallen per branche
  • open

    Een dag uit het leven van de bedrijfsadviseur: Gaan we verkopen of toch doorgaan?

    Nieuws
    Gisteren, 18 juli 2018
    Of ik een ondernemer meteen wilde terugbellen voor een afspraak, hij wilde zijn zaak zo snel mogelijk verkopen, hij was er helemaal klaar mee, al die zeurende klanten en hij verdiende er ook nog eens niks mee. Hij had hulp nodig.
    Een dag uit het leven van de bedrijfsadviseur: Gaan we verkopen of toch doorgaan?
  • open

    WOW, wat een uitnodiging tot samenwerken!

    Nieuws
    Gisteren, 18 juli 2018
    Het is fijn om te ervaren dat verschillende ondernemers de kans zien om met stylisten beter samen te werken. Retailers en fabrikanten benaderen mij om te sparren over plannen om events en bijeenkomsten te organiseren.
    WOW, wat een uitnodiging tot samenwerken!
  • open

    Bijl Blogt: Onbekend maakt onbemind

    Nieuws
    Eergisteren, 17 juli 2018
    Je hoort het bijna dagelijks: ‘Je moet vanuit je eigen kracht werken, de klant kennen, big data toepassen en samenwerken in platformen’. Simpel toch? Ik denk van niet, want het begint met het begrijpen wat jou en anderen boeit en bindt.
    Bijl Blogt: Onbekend maakt onbemind

Gerelateerd aan dit artikel

Delen