Bijl Blogt: Bang voor Facebook of niet?

Vragen?
Bel ondernemersservice!
088 973 06 00

Die Arjen Lubach heeft weer voor koffie- en borrelpraat gezorgd. Zijn oproep om te stoppen met Facebook zette veel mensen aan het denken. Velen worstelden stiekem met het idee: ‘Ben ik een winnaar of verliezer als ik al die Facebookspionage de rug toe keer?’

Slechts 10.000 mensen gaven gehoor aan die oproep. De angst om geen publiek meer te vinden en iets te missen is vele malen groter dan de angst om bespied te worden. Die Mark Zuckerberg is echt een slimme man. Hij doorgrond onze drijfveren en weet wat voor kuddedieren wij zijn. Een paar keer zijn excuses aanbieden bij een verhoor en wat economische waarde inleveren, raakt hem niet.

Het fenomeen Facebook werkt verslavend 

Vanuit Facebook wordt actief gestuurd op ons online houden. Wij zijn het product dat ze verkopen. Niets is gratis, we betalen een vette prijs met ons gedragsprofiel. We roepen maar wat graag dat we morgen zonder kunnen. Hoeveel keer per uur kijk jij? Diep in ons hart weten we wel. We zijn in feite bang voor onszelf. Wat ga je missen?

‘Mensen gedragen zich net als een pinguïn, schaap, lemming of gnoe. We wachten op de eerste die beweegt en gaan er dan massaal achteraan’. Als er morgen een alternatief voor Facebook is, dan gaan we vast switchen zoals we ook deden bij Hyves. Omdat er geen alternatief is, blijven we lekker save bij het oude of gebruiken meer Instagram of WhatsApp. En die bedrijven zijn van?

We moeten Mark en Arjen dankbaar zijn 

Ze faciliteren ons in onze eigen drang om erbij te horen en een groot publiek te vinden. Wij worden volop bevredigd in onze behoeften. Dan mogen andere bedrijven toch wel een beetje mee profiteren? Ze geven ons nu stof tot nadenken.

Zakelijk is het vooral interessant en slim als je nadenkt over je onafhankelijkheid van welke media dan ook. Kan je zonder? Wat als je klanten morgen massaal verkassen en ze je geen toestemming geven om contact te onderhouden? Als je er juist wel blij mee bent telt vooral de vraag: ‘Hoe kan je er zolang en goed mogelijk van profiteren?’

Volg je hart, wees niet bang en zeker geen kuddedier.

Tags
Contactpersoon
Harry Bijl
Harry Bijl
Inspiratie en Innovatie
06 209 609 65

Recent nieuws

  • open

    Groeien dankzij crowdfunding

    Nieuws
    Gisteren, 19 april 2018
    Astrid en Pim Duetz namen onlangs negentien Adam-winkels over uit het faillissement van McGregor. Het benodigde groeigeld (1,75 miljoen euro) kwam via crowdfunding binnen. Met de bank, waar Duetz eerst aanklopte, viel niets te regelen.
    Groeien dankzij crowdfunding
  • open

    Hoe zet ik een verwerkingsregister op?

    Nieuws
    Gisteren, 19 april 2018
    Een van de eerste verplichtingen die om de hoek komt wanneer je aan de slag gaat met de nieuwe privacywetgeving is het opzetten van een verwerkingsregister. In dit register neem je op met welke processen binnen de organisatie je persoonsgegevens verwerkt. 
    Hoe zet ik een verwerkingsregister op?
  • open

    De klant kennen zorgt voor meer omzet

    Nieuws
    Eergisteren, 18 april 2018
    ​​​​​​​Een belangrijk maar behoorlijk onderschat onderdeel van ondernemerssucces, is de mate waarin je jouw klanten kent. Wie zijn jouw klanten? Waar komen ze vandaan en hoe kun je ze het beste bereiken?
    De klant kennen zorgt voor meer omzet
  • open

    Rechtbank Raadsels: Wat doe je als de klant de overeenkomst niet nakomt?

    Nieuws
    Eergisteren, 18 april 2018
    Klachten over zaken en ontslag van winkelpersoneel. Typische retailkwesties die voor een rechtsbijstandsjurist of accountant Rechtbank Raadsels blijven. Door de jarenlange ervaring in de retailbranche procederen onze juristen met succes!
    Rechtbank Raadsels: Wat doe je als de klant de overeenkomst niet nakomt?

Gerelateerd aan dit artikel

Delen