Geen vraag te gek
088 973 06 00

Crisis? Hooguit stagnatie!

Slecht nieuws verkoopt. Zou dat de reden zijn dat ons persbericht, of althans de zinssnede dat de vette jaren in de woonbranche definitief voorbij lijken, vorige week zo enthousiast werd opgepakt door de media?

Even terug naar de feiten, de cijfers uit de INretail woonwinkelmonitor. Keukenspeciaalzaken hebben in 2018 nog geplust. Woningtextielzaken zitten op de nullijn, gemengde zaken, meubelwinkels en slaapspecialisten leverden vorig jaar (een beetje) in. Het kalenderjaar 2018 bleef branchebreed met een winst van gemiddeld 0,2% boven de nullijn. Inderdaad lager dan dat we voorspeld hadden. De verwachting is dat de omzetten dit jaar 3% lager zullen uitvallen, mede als gevolg van dalend consumentenvertrouwen en de huizenmarkt die muurvast zit.

Pas op de plaats

Duiken we dan opnieuw een crisis in, geldt code rood voor de woonbranche? Ik denk het niet, ik voorzie stagnatie. Even een pas op de plaats na vier goede jaren. Zeker, de huizenmarkt zal de komende tijd verder opdrogen, met name rond de grote steden. Toch is de situatie anders dan zeven jaar geleden, toen woningen maanden, soms jaren te koop stonden, prijzen daalden en de werkloosheid nog torenhoog was. Nu stijgen de huizenprijzen en hebben we een -voorlopig- tekort aan huizen. Dat levert vertraging op, maar geen crisis! 

Op de huizenmarkt zelf heb je als ondernemer geen invloed, wat je doet met jouw winkel ligt wel binnen je macht. Daar kun je mee aan de slag!  

Kwaliteit en service

Veel lezers reageerden op de berichtgeving. Ze vinden woonwinkels te duur. ‘Logisch dus dat meer consumenten uitwijken naar nieuwkomers in wonen, naar goedkopere formules’. Wat doe jij, ook stunten met korting dan maar? Ik vind ‘t geen goed antwoord. Een tweede matras voor de halve prijs doet wat met de prijsperceptie van de klant. Vertel liever over de kwaliteit, over persoonlijk maatwerk dat het prijsverschil rechtvaardigt. De groep consumenten die bewust kiest voor duurzame kwaliteit én service groeit. Zorg dat je relevant blijft, met collecties die wél verrassen, met kwaliteit en oprechte gastvrijheid, met ambacht en deskundig advies.

Eén van de reacties op het artikel op NU.nl kwam van een stylist. Een dame die, zoals ze zelf schreef, ‘de klant in samenwerking met leveranciers veel te bieden heeft’. Ik gun haar het beste, ze doet ‘t misschien echt goed. Ik geloof net als zij in persoonlijk advies bij de mensen thuis. Maar die service is echt niet exclusief voorbehouden aan het groeiende legioen -vaak zelfbenoemde- interieurstylisten. Advies thuis kan de retailer juist heel goed zelf geven, al dan niet in samenwerking met een goede interieurstylist. We hebben er zelfs prima tools voor. Kijk maar eens bij de WOW

Delen