Geen vraag te gek
088 973 06 00

NYHAVN: "Duurzaamheid, elke (eerste) stap is er een!"

NYHAVN (spreek uit als niehaven) is het Deense woord voor ‘nieuwe haven’. Ook is het de naam van de duurzame conceptstore in Haarlem van Karen de Vuijst. In 2015 startte ze de winkel met de insteek: ik probeer het een jaar en dan zien we wel verder. Inmiddels is ze vijf jaar verder en is de winkel niet meer weg te denken uit Haarlem. “De afgelopen tijd heeft maar weer bevestigd dat echt ver vooruitkijken lastig is, maar inmiddels is NYHAVN er voor de lange termijn”.

Vertel eens, hoe is het allemaal begonnen?

“Vroeger had ik met vriendinnen het plan om onder één dak verschillende dingen te gaan doen: een kapsalon, koffiecorner, meubels opknappen en mooie spullen verkopen. Conceptstores bestonden toen nog niet.  Maar ja: we hadden geen spaargeld en de huur moest wel elke maand betaald worden. Toen ik vijf jaar geleden iets totaal anders wilde, heb ik dat plan van toen afgestoft en uitgewerkt. Na veel drempels en beren op de weg heb ik toch de stoute schoenen aangetrokken en ben ik mijn eigen winkel begonnen: NYHAVN.

En waarom koos je dan specifiek voor een duurzame conceptstore?

“Ik vond dat er nog weinig aandacht was voor het thema ‘duurzaamheid’ in winkels. Ik wilde aan mensen laten zien dat duurzame producten niet truttig of oubollig hoeven te zijn. Er is tegenwoordig zoveel moois te koop waar ook een goed verhaal achter zit.”

Bijvoorbeeld?

“Ik verkoop veel van Urban Nature Culture, een home en lifestylemerk. Zij werken met ambachtslieden uit verschillende landen die duurzame producten maken van milieuvriendelijke grondstoffen en gerecyclede materialen. Een ander voorbeeld is de stichting Juttersgeluk uit Haarlem: zij gaan dagelijks jutten (red.: op strand gevonden voorwerpen toe-eigenen) met mensen die om wat voor reden (nog) geen regulier werk kunnen doen en houden zo het strand en de zee schoon. En vervolgens verwerken ze in hun atelier de gevonden materialen tot mooie artikelen zoals armbanden, sleutelhangers en springtouwen. Er zit een hele kleine marge op, maar het is een geweldig concept dat perfect past in mijn winkel.”

Toch blijft duurzaamheid vaak een containerbegrip, wat betekent het voor NYHAVN?

“Als het gaat over duurzaamheid, dan gaat het al snel over keurmerken en certificeringen. Dat is bij NYHAVN niet per se het geval. Wat in mijn winkel wordt verkocht, daar zit altijd een ‘duurzaam’ verhaal achter. Dat kan inderdaad zijn dat de artikelen uitsluitend gemaakt zijn van duurzame grondstoffen of van materialen die anders weggegooid zouden worden. Of de producten worden gemaakt in arme landen waar de makers een eerlijk loon krijgen en daardoor zelfstandig kunnen leven. Maar duurzaamheid is voor mij ook lokaal. Een lokale ondernemer die een mooi product maakt waarbij de grondstoffen misschien niet 100% duurzaam zijn, mag ook in mijn winkel liggen. Het product hoeft immers niet de halve wereld over te reizen om bij de klant te komen. Ik weeg bij elke leverancier af: draagt het bij aan een betere wereld? Zo heb ik ook wel eens een aanbod van een nieuwe leverancier afgewezen. Mijn team en ik moeten het verhaal uiteindelijk goed over kunnen brengen aan de klant en dat lukt alleen als wij erachter staan.”

En wie is de klant van NYHAVN precies?

“Dat verschilt heel erg. NYHAVN heeft hele loyale (Haarlemse) klanten die onze filosofie begrijpen en onderstrepen. En daarnaast hebben we ook veel dagjesmensen en toeristen in het centrum van Haarlem die spontaan even binnenwippen. Die hebben in het begin geen idee dat wij een duurzame conceptstore zijn. Naast duurzaam is NYHAVN een gezellig plek met leuke, mooie cadeau- en woonartikelen in allerlei prijsklassen waar je heerlijk rond kunt snuffelen, én we serveren (h)eerlijke koffie met lekkers. De klantbeleving die NYHAVN biedt blijkt heel goed mee te werken aan ons succes.”

Hoe zorg je ervoor dat die klant bij het verlaten van de winkel wel weet wie NYHAVN is?  

“Mijn team en ik proberen zoveel mogelijk het verhaal te vertellen achter de specifieke merken en producten. Het is soms wel lastig hoe we dat op een zo’n efficiënt mogelijke manier kunnen doen. Vaak staat het al op de producten zelf en we hebben ook informatie bij een aantal producten liggen maar face to face vertellen is leuker én het komt beter over. Daarnaast vertellen we de verhalen van de producten op social media en zijn we onlangs ook een nieuwsbrief gestart.”

Heb je nog een tip voor ondernemers om een (eerste) duurzame stap te zetten?

“Misschien een inkopper, maar zorg in ieder geval voor besparende apparatuur en ledverlichting in je winkel (bespaart ook nog een hoop geld!). En het is een hele kleine moeite om je afval te scheiden. Daarnaast denk ik dat we als branche veel meer in gesprek moeten gaan met onze leveranciers. Alleen dan komt er meer bewustwording over waar producten vandaan komen, welke grondstoffen er worden gebruikt en onder welke omstandigheden het wordt gemaakt. Pas als je dat weet, kan je ‘duurzame’ keuzes maken die beter zijn voor de wereld. En een laatste tip: je hoeft niet in een keer 100% duurzaam te zijn, maar elke (eerste) stap is er één!”