Geen vraag te gek
088 973 06 00

Woonbranche dik in de plus in kwartaal 2

De omzet van de woonbranche is in het tweede kwartaal van 2020 gestegen ten opzichte van dezelfde periode in 2019.

Er was sprake van een omzettoename van 16,3%. Cumulatief staan we voor het eerste halfjaar op een stevige plus van 10,6% en dat is een fantastisch resultaat gezien de impact van de coronacrisis op onze samenleving.

Direct naar de cijfers

Branchespecialist Wonen, Bert-Jan van der Stelt:  

We kijken terug op een turbulent eerste halfjaar van 2020 waarin heel veel is gebeurd. Als we deze maanden chronologisch doornemen dan zien we het volgende:

We sloten 2019 af met een flinke plus van 5,3%. Daarmee was 2019 alweer het 6e achtereenvolgende jaar met een stijgende omzet. Deze ontwikkeling zette zich door in januari en februari met plussen van respectievelijk 8% en 11%. En toen werden we geconfronteerd met de coronacrisis en ingrijpende consequenties. Het advies om thuis te blijven en thuis te werken, zorgde voor lege winkels in dorpen en steden, maar ook op typische woonwinkellocaties zoals de woonboulevard. Het gevolg: een orderintake die op een aantal productgroepen meer dan halveerde. Aan de andere kant zagen we een snelle toename in de online-omzet. Zeker op het gebied van woonaccessoires en goedkopere meubelen. Dat woonondernemers niet direct in paniek raakten, had te maken met de goed gevulde orderportefeuilles die zorgen voor de broodnodige liquiditeit.

We hebben snel onze winkels ingericht op de 1,5 meter economie door het maximeren van het aantal klanten en heldere richtlijnen op het gebied van hygiëne en bezorging/plaatsing van meubels. Daar waar mogelijk zijn we gaan werken op afspraak. De lagere orderintake speelde ons nog tot en met het weekend van Pasen parten. Daarna verbeterde de situatie zich snel. Al in april lieten de meeste branches een plus zien en dat heeft zich in het tweede kwartaal doorgezet met juni als beste maand waarin een plus werd gerealiseerd van maar liefst 27%. Cumulatief staan we nu voor het eerste halfjaar op een plus van bijna 11%.

Als woonbranche profiteren we van de toegenomen aandacht voor alles in- en rondom het huis. Net als aanpalende branches als de tuin en doe-het-zelf. Thuis is juist in de coronatijd een veilige en comfortabele omgeving geworden waar gewerkt en geleefd wordt. Tel daarbij op dat events, concerten en (sport)bijeenkomsten werden gecanceld. Uiteten gaan was niet meer mogelijk en vakantieplannen werden flink ingeperkt of uitgesteld. Dit alles speelt de woonbranche, on- en offline, in de kaart.

Vooruitkijken is lastig. De coronacrisis heeft een enorme impact op onze economie. De werkloosheid stijgt snel en het consumentenvertrouwen ligt op een historisch laag niveau. Er is veel onzekerheid wat dit gaat betekenen voor het 3e en 4e kwartaal. Een groot deel van de ondernemers verwacht dat de omzet in het derde kwartaal gaat dalen. Maar met een sterk tweede kwartaal achter ons en de toegenomen aandacht voor ‘thuis’, hoop ik dat we dit jaar de omzet minimaal stabiel kunnen houden ten opzichte van 2019. Daarbij verwacht ik dat stijging die online heeft doorgemaakt. blijvend is. Speel daar waar mogelijk met je assortiment op in. Alles staat of valt natuurlijk met de verwachting dat er geen grote Covid uitbraken komen waardoor de overheid gedwongen wordt weer beperkingen in te voeren.

De cijfers 

Belangrijkste resultaten 2e kwartaal 2020 (t.o.v. 2e kwartaal 2019): 

  • De totale woonbranche laat omzetstijging zien van 16,3%;
  • Alle segmenten laten een positieve omzetontwikkeling zien;
  • 79% van de woonwinkels noteerde een omzetstijging ten opzichte van het 2e kwartaal 2019;
  • De gemiddelde omzetontwikkeling in het eerste half jaar komt uit op + 10,6%;

Ben je benieuwd naar de maandcijfers van juni? (alleen voor INretail-leden).

Grafiek 1: Omzetontwikkeling woonbranche t.o.v. dezelfde periode van het voorgaande jaar. Bron: INretail Woonwinkelmonitor.

Omzetgroei te danken aan 79% van alle vestigingen

Van alle woonwinkelvestigingen boekte 79% een omzetstijging in het tweede kwartaal van 2020. Dit percentage ligt hoger dan in het tweede kwartaal van 2019. Toen rapporteerde namelijk 59% van de vestigingen een positieve ontwikkeling. Bij de Gemengde zaken en de Meubelzaken was het aandeel vestigingen met een stabiele of gestegen omzet het hoogst. Het ging respectievelijk om 89% en 81% van de vestigingen. Bij de Woningtextielzaken lag dit percentage afgelopen kwartaal het laagst (67%).

Grafiek 2: aandeel vestigingen met een omzetdaling dan wel gelijkblijvende of stijgende omzet in 2e kwartaal 2020 t.o.v. 2e kwartaal 2019. Bron: INretail Woonwinkelmonitor 

Omzetprestaties per regio

In het tweede kwartaal hebben de woonwinkels in regio Oost en Noord zich het meest positief ontwikkeld ten opzichte van dezelfde periode in 2019. De regio Zuid liet de kleinste stijging zien (+7,8%).

Regio

Omzetontwikkeling  2e kwartaal 2020

Omzetontwikkeling

1 e + 2e kwartaal 2020

Noord

 +21,5%

 +16,7%

Oost

 +25,9%

 +14,4%

Zuid

 +7,8%

 +5,7%

West (excl. 3 grote steden*)

 +14,3%

 +8,2%

3 grote steden

 +14,7%

 +10,4%

*Grote steden: Rotterdam, Den Haag en Utrecht. 

Consumentenvertrouwen

Het consumentenvertrouwen heeft in het tweede kwartaal een behoorlijke duikeling gemaakt. Van -2 in maart daalde het consumentenvertrouwen in april naar -22. In mei nam het vertrouwen van consumenten nog verder af naar -31. Gelukkig waren in juni consumenten wat minder somber en kwam het consumentenvertrouwen uit op -27.

Woningmarkt

Er zijn in het tweede kwartaal van 2020 minder woningen verkocht dan in dezelfde periode vorig jaar. Het NVM rapporteert een afname van 3,7% in aantal woningverkopen. In totaal verkochten de NVM-makelaars 37.614 woningen. De gemiddelde verkoopprijs steeg door met 8,8% naar € 335.000.

Wat betreft nieuwbouw was er in het 2e kwartaal 2020 sprake van een toename van de verkoop door NVM-makelaars. Er werden 8% meer nieuwbouwwoningen verkocht t.o.v. een jaar eerder. De prijs van de gemiddeld verkochte nieuwbouwwoning is nu 401 duizend euro. Dit is een stijging van maar liefst 9% in een jaar tijd.


Iedere maand cijfers ontvangen? 

Wil jij inzicht in de prestaties van je eigen onderneming? En wil je kijken hoe jij het doet vergeleken met je branchecollega’s met hetzelfde winkeltype, op een soortgelijke locatie of in dezelfde regio? Doe dan mee aan de INretail Woonwinkelmonitor. Deelnemers krijgen vaker, sneller en meer inzicht, want zij ontvangen elke maand gratis een uitgebreide online rapportage. Deelname is gratis. 

INretail Woonwinkelmonitor

Delen