Zichtbaarheid is ontzettend belangrijk voor het succes van jouw onderneming. Ben, eigenaar van Wilmo Kinderschoenen in Breda, weet dat maar al te goed. Hij zet een creatieve reeks aan (offline) marketingmiddelen in om zoveel mogelijk klanten ambassadeur te maken van zijn winkel. En met succes! Wij stelden hem een aantal vragen om hier meer over te komen weten.
- Wie ben je en geef een korte intro over jezelf en de winkel
‘Ik ben opgegroeid met een vader die schoenmaker was, dus de schoenen zaten altijd al in mijn bloed. Als kind heb ik altijd mijn vader al geholpen. In 1987 heb ik een eigen plekje gekregen voor mijn eigen schoenmakerij. Inmiddels hebben we een eigen schoenenwinkel in Breda. Onze focus ligt met name op kinderschoenen. We hebben hier een hele fijne locatie: er is bijna geen concurrentie en mensen weten ons te vinden. Er zijn hier geen grote schoenenwinkels in de buurt en daar profiteren we van. We hebben een uitgebreide collectie in het kinderschoenensegment en we bieden reparatieservice en onderhoudsmiddelen aan. We bieden dus een algehele schoenenservice aan.’
- Kun je aangeven welke marketingmiddelen je momenteel inzet voor (lokale) zichtbaarheid?
‘Je moet de klant een prettig gevoel geven om naar je winkel te komen en we willen ze met een tevreden gevoel de deur uit laten lopen. Ons doel is dat de klanten speciaal naar onze winkel toe komen, in plaats van dat zij hun schoenen online bestellen.
Wij hebben een aantal marketingmiddelen die wij inzetten voor zichtbaarheid. Zo hebben we Wilmo, onze twee honden, de kinderen zijn daar gek op! Ze heten allebei Wilmo. We zorgen dat één van de twee honden altijd aanwezig is: Wilmo is de mascotte van onze winkel en de kinderen groeien samen met hem op. We hebben ook een stripboekje genaamd Willie & Mootje, gebaseerd op de naam van onze honden. Hier leren de kinderen onder andere over de herkomst van schoenen, hoe schoenen worden opgemeten en welke apparatuur we daarvoor gebruiken. Verder hebben we een muntjessysteem. Met die muntjes kunnen de kinderen sparen voor cadeautjes. Daardoor komen zij heel graag terug: sparen voor iets leuks! Wanneer de ouders wat bij ons kopen, krijgen ze een tasje met daarop Willie en Mootje. Deze tassen nemen de kinderen ook mee naar school, dus daar zijn we ook weer zichtbaar.
Daarnaast hebben we in de winkel zelf een speelhuisje staan voor kinderen. Alles bij elkaar zorgt ervoor dat de kinderen het een feestje vinden om hier te komen, en voor de ouders dan automatisch ook. Over een feestje gesproken: door de verhoogde catwalk in de winkel kunnen onze jonge bezoekers goed hun schoenen testen. Voor ons maakt dat het helpen ook makkelijker: we hoeven door de verhoging minder diep te bukken. Fijn op ergonomisch gebied!
Maar bovenal moet het hele winkelplaatje gewoon kloppen. Hoeveel marketingmiddelen je ook inzet, het is de bedoeling dat mensen graag naar jouw winkel toe komen. Service is alles, de rest is bijzaak. Zorg dat je meedenkt met de klant en ga nét dat stapje verder. Het personeel is daarin heel belangrijk: zij zijn de belangrijkste ambassadeur voor jouw winkel. Met al onze andere activiteiten zorgen ervoor dat we de klant ook ambassadeur maken.’
- Hoe zijn de reacties en hoe vertaalt zich dit naar je resultaat?
‘Klanten komen graag naar ons toe en we hebben veel vaste klanten. Er staan soms rijen tot buiten aan de winkel. Ouders geven ook altijd terug dat hun kinderen graag naar onze winkel komen. Die zeggen dan bijvoorbeeld dat ze Wilmo de hond weer willen zien. We hebben al jarenlang een klantenbestand opgebouwd, zowel digitaal als analoog. De digitale gegevens gebruiken we voor ons mailsysteem. Op analoge gebied hebben we een kaartenbak in de winkel waarop we eerdere aankopen van de klant bijhouden. Zo kunnen we in één oogopslag zien waar de wensen liggen. We bestaan nu 40 jaar, dus dat zie je in de grootte van het klantenbestand ook terug. We doen er alles aan om er te zijn voor onze klanten, en die waardering zie je terug in een mooi rendement.’ - Wat is je advies voor ondernemers die soortgelijke marketingactiviteiten willen opstarten?
‘Ga op trainingen en volg marketingcursussen. Dat hebben mijn zoon en ik ook gedaan. Zo’n cursus kan heel algemeen zijn, maar je haalt er altijd wat uit. Dingen zoals een goed klantenbestand heb ik daar geleerd. We mailen nu gericht naar bijvoorbeeld mensen met smalle voeten, zodat ze informatie ontvangen over schoenen voor smalle voeten. Alle gegevens die ik heb van de klant sla ik op, zowel digitaal als op de kaartjes, zodat ik die eventueel later kan gebruiken. Het is belangrijk om creatief te blijven en verder te denken dan alleen jouw winkelmuren: het verhaal van jouw winkel gaat verder dan alleen op de werkvloer. Zorg voor genoeg activiteiten waardoor je constant relevant blijft.’
- Als je overig advies zou mogen geven aan andere ondernemers, wat zou dat zijn?
‘Mijn advies voor ondernemers: heb je voorraadbeheer en je inkoopbeheer op orde. Ik zie dat veel ondernemers daar de mist in gaan. Daarnaast is opletten hoeveel BTW je afstaat belangrijk: neem een goede boekhouder en een goed boekhoudbeleid.
En investeer in je personeel. Je moet zorgen dat je goed personeel hebt dat betrokken is bij je zaak. Het is belangrijk dat je personeel blij is en daarvoor moet je het dus ook leuk houden op het werk. Praat er dan ook over: wat vinden zij leuk, of juist wat minder? En wat kan ik daarin betekenen?
Als ik nog een laatste advies mag meegeven aan mede-ondernemers: wij maken gebruik van een appsysteem in de winkel. Dat betekent dat wij dus niet staan te bellen in de winkel terwijl er een andere klant wacht. Zo hebben wij maximaal aandacht voor de klanten die persoonlijk advies nodig hebben. Het appsysteem zorgt ervoor dat wij gewoon op de juiste tijd kunnen reageren, en meestal kan dat gewoon makkelijk via een appje. Wij ervaren dat onze klanten dit ook erg gemakkelijk vinden. Over telefoons gesproken: laat je privételefoon gewoon in de kantine liggen. Wij hebben hier een beleid voor. Het is niet nodig om deze mee te nemen op de werkvloer, je kan er alleen maar door afgeleid worden. ‘