Jouw medewerker als influencer

Jouw medewerker als influencer

17 maart 2021

Sinds de uitbraak van de coronacrisis, zoeken steeds meer bedrijven verbinding met hun klanten op social media. Sommige organisaties hadden daar al een volledige afdeling voor ingericht, terwijl anderen zich voor het eerst voorzichtig op Instagram begaven. Eén trend is echter bij organisaties van alle soorten maten zichtbaar: het inzetten van influencers. En daarbij gaat het écht niet altijd om duurbetaalde posts bij professionals.

Dichter bij huis

Een grote, bekende influencer wiens volgers helemaal passen in jouw doelgroep kan interessant zijn. Maar je kunt het ook dichter bij huis zoeken: in je eigen personeelsbestand. Veel organisaties kiezen juist nu voor het inzetten van eigen medewerkers als influencer. Zij weten immers als geen ander wat jouw bedrijf uniek maakt, wat jouw klanten aanspreekt en ze kunnen met veel passie vertellen over jouw producten. Heb je één of meerdere medewerkers die zich thuis voelen op social media, al best veel volgers hebben en enthousiast kunnen vertellen over jouw producten? Ga dan eens samen om de tafel om te kijken of deze constructie iets voor jullie is. 

Afspraken vastleggen

Als je medewerker enthousiast is over deze samenwerking, dan wil je daar natuurlijk een aantal afspraken over maken. Zeker als je de medewerker de kans geeft om dit onder werktijd te doen. Dan wordt het immers onderdeel van zijn/haar takenpakket. Denk aan afspraken over content: kies jij bijvoorbeeld de producten die zij gaan laten zien of zijn ze daar vrij in? En wil je graag video’s of foto’s? Welke hashtags moeten er bij staan? Ook zijn juridische afspraken nuttig. Hoeveel werktijd mag de werknemer eraan besteden en met wie moet dit afgestemd worden? Is er een extra vergoeding beschikbaar of niet? En zeker niet onbelangrijk: wat spreken jullie af over de gemaakte content als de werknemer ooit uit dienst gaat? 

Auteurs- en portretrecht

Als jouw medewerker content maakt dan heeft hij of zij daar auteursrecht op. Is een persoon herkenbaar in beeld, dan bestaat er ook nog portretrecht. Dan heb je toestemming nodig om die content op jouw eigen kanalen te plaatsen. Hier moet je dus ook even bij stilstaan. 

De reclamecode

Tot slot moet je rekening houden met de Reclame Code Commissie. Het inzetten van influencers op social media is een vorm van reclame en daar gelden regels voor. Voor influencers is er zelfs een speciale code opgesteld: Reclamecode Social Media & Influencer Marketing (RSM). Dat houdt onder andere in dat uit de posts van jouw medewerkers duidelijk moet worden dat het reclame is. Bijvoorbeeld door de vermelding #adv te gebruiken onder de posts en in de stories. Handige tips vind je op reclamecode.nl.  

Zeker zijn van je zaak

De juristen van INretail hebben in samenwerking met een advocaat een modelcontract opgesteld waarmee je alle nodige afspraken gemakkelijk kunt vastleggen. Daarin is tevens ruimte om inhoudelijke en creatieve afspraken op te nemen. Het uitgangspunt is dat je op een positieve manier deze samenwerking start, dus je wilt geen ellenlang contract met ingewikkelde teksten over wat wel en niet mag. Gewoon een duidelijk document met duidelijke afspraken en een toelichting voor jou als werkgever zodat je samen snel en goed van start kan. 

Aanvragen

De kosten van dit nieuwe modelcontract zijn 250,00 euro excl. BTW en is op aanvraag beschikbaar.

Marleen van Maurik

Marleen van Maurik

Jurist

Ik wil graag lid worden

Leden kunnen altijd rekenen op juridisch en zakelijk advies op maat, zij krijgen toegang tot een groot bestand aan voorbeelddocumenten en contracten, trainingen en evenementen.