Woonmonitor – De online- en offline verdeling van raambekleding

30 april 2024

De resultaten van de Woonmonitor* van de tweede helft van 2023 zijn onlangs gepresenteerd. De komende weken nemen we je mee in de belangrijkste inzichten uit het onderzoek. In dit artikel kijken we naar de online- en offline verdeling op het gebied van raambekleding.

Definitie

Onder productgroep raambekleding verstaan we de volgende categorieën:

  • Binnenzonwering (hieronder vallen o.a. dupli’s, duettes, vouwgordijnen, plissés, horizontale lamellen)
  • Gordijnen (Gordijnen, inbetweens en vitrage)

On- en offline verdeling

Online/Offline verdeling omzet in raambekleding

Online/offline verdeling afzet in raambekleding

We zien een stijgende lijn in het online omzetaandeel. Na de coronaperiode waarin het online omzetaandeel steeg naar 31%, daalde deze in 2022 weer naar ca. 21%. In 2023 stijgt het online aandeel fors naar 29% in de tweede helft van 2023. Op basis van afzet zelfs naar 34%.

Kijken we dieper naar de productcategorieën, dan zien we dat de stijging in beide productgroepen plaatsvindt. Het online omzetaandeel in de tweede helft van 2023 voor binnenzonwering bedroeg 33% en voor gordijnen 22%. In 2022 was dat nog respectievelijk 25% en 12%. Binnen de markt van woninginrichting is dit één van de productgroepen waarvan het online aandeel het sterkst aan het groeien is.

Kansen voor de fysieke winkel

Voor de verkoop van raamdecoratie neemt de fysieke winkels nog steeds een belangrijke plek in. Een goed persoonlijk advies is voor veel consumenten essentieel bij de aankoop van raambekleding. Raambekleding is maatwerk waar de juist expertise en vakkennis voor nodig is. Dit heeft de fysieke winkel allemaal tot zijn beschikking.

Toch laat de sterke online groei zien dat het ook anders kan. Partijen die online actief zijn nemen veel drempels weg. Zo biedt Veneta de consument gratis advies aan huis aan, wordt er gelijk ingemeten en een offerte opgesteld. Ook de van oudsher traditionele aanbieders als Kwantum en Karwei bieden dezelfde diensten aan.

Voor de traditionele woningtextielwinkel vraagt dit wel een omslag in denken en handelen. Het is niet meer vanzelfsprekend dat de consument voor dit product altijd maar de fysieke winkel opzoekt. Door advies aan huis te bieden, maar ook een focus op een breder interieuradvies (raam, vloer én wand) liggen er nog voldoende kansen voor de fysieke retailer. Maar dan moeten deze wel opgepakt worden!

Meer informatie?

Detailinformatie is alleen inzichtelijk voor de afnemers van de Woonmonitor. Wil je daar meer over weten? Kijk dan naar het INretail Consumentenonderzoek Wonen. Of neem contact op met Bert-Jan van der Stelt.

* De Woonmonitor is het consumentenonderzoek op het gebied van woonproducten. INretail voert sinds 2020 dit onderzoek samen met Markteffect uit. Op basis van 20.000 respondenten geeft het belangrijke inzichten over de consumentenbestedingen in de woonbranche. De komende weken zullen we achtereenvolgend nog inzoomen op de volgende productgroepen: bedden en vloerbedekking.

Advies nodig?

Voor juridische vraagstukken, vragen over financiering, hr of andere simpele en complexe kwesties kun je terecht bij een van onze adviseurs.

Contacteer de adviseur Bel ons
Bert-Jan van der Stelt

Bert-Jan van der Stelt

Branchespecialist wonen

Ik wil graag lid worden

Leden kunnen altijd rekenen op juridisch en zakelijk advies op maat, zij krijgen toegang tot een groot bestand aan voorbeelddocumenten en contracten, trainingen en evenementen.