Geen vraag te gek
088 973 06 00

Bijl blogt: Inspiratie opdoen bij het ShoppingTomorrow event

Afgelopen week was ik op het inspirerende Shopping Today event, in de Fabrique te Utrecht. Ruim 1200 bezoekers bezochten het event, bestaande uit techneuten, marketeers, providers, retailers, studenten, experts en stakeholders.

Georganiseerd door het Shopping Tomorrow netwerk.

Thuiswinkel.org en partners

Thuiswinkel.org verdient complimenten voor de wijze waarop ze, al meer dan vijf jaren, zoveel kennis, mensen, partners en organisaties bij elkaar weet te brengen. Dit is de ultieme plek en omgeving om kennis en ervaringen te delen. Een place to be voor iedereen die innovatief wil ondernemen, businessmodellen wil kantelen, technologie wil snuiven of komt om te netwerken. Aangesloten zijn bij dit netwerk is een absolute aanrader.

Mijn gemixte ervaringen

Ik moet bekennen dat ik het event altijd verlaat met rode oren en blossen op mijn wangen. Stijf van de adrenaline wil ik de digitale inzichten en mogelijkheden het liefst vers van de pers verwerken. Ik moet toegeven dat het me dan vooral flink duizelt. De opgedane ervaringen lijken een flipperkast van ongestructureerde: cases, studies, branches, dienstverleners en onderzoeken. Maar wat kan ik ermee?

De inzichten van de starters, platformen en experts filteren op relevantie kost echter tijd. De ene sessie is inspiratief en gaat over de opgedane kennis in een studie omgeving en de andere over de high end implementatie van processen.

Wat mij vooral opviel

De digitale wereld is boeiend, zeer veranderlijk, erg competitief, heel dynamisch en ook complex. De impact op de retail en het koopgedrag is groot. Hier draait het niet om guts and good feeling maar om data, analyses, focus, technologie en volumes. In deze wereld gaat het over de specifieke kennis die je moet hebben, de mate waarin je wil en kan samenwerken en samen willen winnen.

Een dergelijk congres is niet samen te vatten in wat woorden. Bij mij bleef van de verschillende presentaties vooral het volgende hangen t.a.v. de online verkopen:

  • Digitale commerce vraagt op alle facetten en processen om een zeer professionele en vakkundige aanpak. Specifieke kennis van buiten de organisatie halen is bijna een must. Dat is een kostbare investering. Het is slim om daar platformen en ecosystemen voor te gebruiken waar je voor een vaste fee bijna alles geregeld krijgt.  
  • Succes bedenk je niet vooraf. Je moet je ambities testen en toetsen en opschalen en versnellen als je weet hoe het zit. Zomaar iets doen heeft geen zin.
  • Een breed assortiment online aanbieden is voor individuele ondernemers heel onwenselijk. Alleen een beperkte hoeveelheid bijzondere producten, met een hogere prijs en hoge marges biedt kansen op lange termijn succes.
  • Er worden meer en meer technieken gebruikt om de koopbeleving te verbeteren. De klantreis wordt makkelijker, vloeiender en leuker gemaakt.
  • De van origine digitale marketing bedrijven gaan verkopen en de sales platformen pakken marketing rollen op. De grote Chinese platformen krijgen voet aan de grond in het westen en andersom, de concentratie van de macht neemt toe.
  • Inmiddels start 70 % van de mensen hun productoriëntatie online en doen ze dit steeds eerder in de klantreis. De impact van digitale marketing op het kopen in fysieke winkels neemt toe. 56% totale omzet online in Nederland.    

Als je als MKB-bedrijf of kleine webshop online succesvol wil verkopen dan liggen er veel uitdagingen m.b.t: ambities, kansen, focus, processen, data, kennis, budget, schaal en winstgevendheid. Daarom is het een goed idee om de volgende keer shopping Today te bezoeken en je goed te informeren over mogelijkheden. 

Bekijk de presentatie hier:

Bron

Delen