Geen vraag te gek
088 973 06 00

Bijl blogt: van databank naar actietool

Sla een marketingblad open of hoor een expert. Dan vliegen de zinnen als ‘Data is key’, ‘Zonder data heb je geen kans’ of iets als ‘Hoe data je verder kan helpen’ je om de oren.

Er is ook een kamp non-believers die menen dat het alleen gaat om pure en persoonlijke aandacht. Daarna worden vaak de termen veiligheid, AVG en privacy genoemd.

Data obesitas 

Wat je met data kan doen of wat data met jou doet, wordt niet altijd duidelijk. Het lijkt vooral om de tooling en technische kant van de zaak te gaan. ICT-bedrijven verkopen vaak gouden bergen. Aan de andere kant kunnen veel ondernemers niet specifiek benoemen welke inzichten de verzamelde data zou moeten opleveren en of ze er dan iets mee kunnen of willen. Ook kunnen de bezwaren over de data gedreven toepassingen in veel gevallen niet worden toegelicht.

Ondertussen creëren we samen een wildgroei en overgewicht aan databanken, die wel of niet effectief kunnen worden benut.

Interessante ontmoeting

Veel winkels zitten letterlijk op een enorme hoeveel data als het gaat om bedrijfsprocessen, bezoeken, opbrengsten en scores. Het is de kunst om op basis van interessante vraagstukken en nieuwe inzichten in actie te komen. Daar kan een goed datasysteem je bij helpen.

Deze week ontmoette ik Martin Birac van Store DNA en hij overtuigde mij dat zijn tool je inzichten geeft, op veel thema’s, waarop je direct tot actie kan komen. Store-DNA definieert opdrachten vanuit data-inzichten. Hij werkte 7 jaar aan vraagstukken, oplossingen en live studiecases. Hiermee ontwierp hij het systeem dat realtime inzicht geeft en visualiseert wat de klant ervaring is. Hierbij gaat het niet om de perceptie en wat medewerkers of bezoekers zeggen. Het gaat om wat er werkelijk gebeurt en waarom dat gebeurt.

Nieuwe inzichten

Martin liet me zien wat de reden was waarom de vrouwelijke bezoekers bij de Nike store in Londen anders de winkel in gingen. Ik zag waarom de omzet op zaterdag bij een Footlocker filiaal minder was dan die op de weekdagen. Ik zag hoe het slim kan zijn voor ketens om per filiaal een marketingstrategie te hebben, voor enerzijds traffic generen en anderzijds meer verkopen.

Ik werk getriggerd door de verbanden die werden gelegd tussen de route van de bezoekers en hoe de opstelling van de medewerkers kan zorgen voor 15% hogere omzet scores. Wat aandacht, kwalitatief en kwantitatief doet met bezoekers in bijvoorbeeld relatie tot het koopgedrag. Goed om te zien dat je etalage stopkracht heeft en voor wie.

Zeer nuttig om aanbevelingen te krijgen hoe bepaalde cashcow of promotie producten meer aandacht zullen krijgen. Ik kick wel op het krijgen van dit soort nieuwe inzichten!

Delen