Geen vraag te gek
088 973 06 00

Column: Blijf spannend

Hoe spannend is en blijft je winkel? Dat is de vraag die de schoenondernemer zich nu, meer nog dan op andere momenten in het jaar, zou moeten stellen.

De opruimingsrekjes zijn immers weer uit het magazijn gehaald. Elke ‘vrije’ meter wordt benut om het van-voor aanbod zo opvallend mogelijk te presenteren. We zitten middenin de sale-periode en dat zal de consument weten ook! De vraag is alleen of het wel zo slim is om je anders zo gelikte winkel wekenlang om te toveren in een soort uitverkoophal.

‘En masse’

Dat brengt me terug bij de vraag die ik eerder stelde. Zeg je als winkelier: “Dan moet het allemaal maar even niet zo spannend zijn. Omzet is omzet, toch?”. Met het gevolg dat de klant door de bomen het bos niet meer ziet en je het overzicht op de vloer volledig kwijt bent. Of span je je in om van beide walletjes te kunnen blijven eten? Want ook in opruimingstijd kan een schoenenzaak er best spannend uitzien. Bijvoorbeeld door niet te proberen om in één keer alles wat je wil opruimen ‘en masse’ in je winkel te proppen, maar dit gedoseerd te doen.

Balans

Hoe geloofwaardig ben je als schoenenspeciaalzaak als je jouw zorgvuldig samengestelde nieuwe collectie letterlijk naar de achtergrond drukt om ruim baan te maken voor je van-voor aanbod? Dat is de vraag die je jezelf in deze periode moet stellen. Beter is het, denk ik, om in de winkelpresentatie een goede balans te zoeken tussen de onvermijdelijke sale-handel enerzijds en het aanbod voor het nieuwe seizoen anderzijds. Want ook daar zal je het de komende maanden van moeten hebben.

Delen