Geen vraag te gek
088 973 06 00

Column: Duitse webgigant in mode en schoenen zet nóg meer in op luxe en tweedehands

Businessmodellen zijn geen statische instituties. Ze moeten in feite continu aangepast worden aan de fluctuaties in het consumentengedrag. Hoe vervelend het jou als schoenretailer misschien ook in de oren klinkt, het is opnieuw Zalando die dat momenteel duidelijk laat zien. 

De Duitse webgigant in mode en schoenen zet nóg meer in op ‘luxe’ en ‘tweedehands’.

Dominante zoekmachine

De reden waarom Zalando zich nadrukkelijker dan voorheen profileert in deze twee segmenten laat zich gemakkelijk raden. Zalando wil hét startpunt voor de consument zijn in zijn reis naar de aankoop van fashion items. Niet alleen op de Duitse thuismarkt, maar in alle landen waar het bedrijf opereert. In Duitsland is de dominantie van Zalando als zoekmachine op modegebied overigens al een feit. Daar wordt Zalando al meer geraadpleegd dan Google.

Gemak en snelheid

In Nederland is het weliswaar nog niet zo ver, maar door de focus nóg nadrukkelijker te richten op de hele breedte van de markt voor kleding en schoenen, is het niet meer dan een kwestie van tijd. Want waarom zou de Nederlandse modebewuste consument anders reageren dan de Duitse fashionista? Ook in dit geval geldt dat gemak en snelheid hoogtij vieren.

Geen heilige huisjes

Wat me in deze ontwikkeling wel aanspreekt, is dat Zalando aantoont dat businessmodellen, al zijn ze relatief nieuw, geen heilige huisjes zijn. De soms nog wel gehoorde uitspraak “Ik heb het altijd zo gedaan, dus zal het wel goed zijn” snijdt echt geen hout meer. Wie niet links en rechts ingehaald wil worden door collega’s die er flexibele businessmodellen op na houden, doet er goed aan zijn eigen aanpak eens goed tegen het licht te houden. 

Delen