Geen vraag te gek
088 973 06 00

Column: Geen luxe

Nu de oriëntatiefase praktisch achter de rug is, begint het echte werk: het selecteren en inkopen van de nieuwe collecties voor voorjaar 2020.

Het zou mooi zijn wanneer jij je als sportondernemer daarbij niet alleen laat leiden door wat je voor het afgelopen voorjaar hebt ingekocht. Wie deelneemt aan de INretail Sportmonitor kan daar heel veel nuttige informatie voor de inkoop uithalen. Daarnaast is het slim om je inkoopbeleid langs de meetlat van het onlangs verschenen Sportfocus 2019 te leggen.

Wederzijds

Daarnaast is het op zijn minst raadzaam om een leverancierscheck te doen. Met welke merken kun je goede afspraken maken en welke nemen het daar niet zo nauw mee? Het is zaak daar kritisch over na te denken. Een mooi merk in huis hebben is leuk, maar als er slecht wordt geleverd of de service beneden de maat is, moet je je afvragen of je nog wel verder wilt met dat merk. Vergeet niet dat er sprake moet zijn van wederzijds belang om op een professionele en toekomstbestendige wijze zaken met elkaar te kunnen doen.

Noodzaak

Cruciaal is dat je jouw inkoopbeleid nauwkeurig afstemt op de richting die je met jouw sportwinkel wilt inslaan (of misschien al ingeslagen bent), om relevant te blijven voor de consument. Welke productgroepen en leveranciers passen bij jouw wijze van ondernemen en bij de route die je voor jouw bedrijf hebt uitgestippeld. En onthoud dat het maken van duidelijke keuzes allang geen luxe is, maar pure noodzaak in een tijd waarin de consument voortdurend rationele keuzes maakt. Lees de recent verschenen column ‘Succes is een keuze in de retail’ van INretail-directeur Jan Meerman er maar eens op na.

Delen