Geen vraag te gek
088 973 06 00

Column: Helikopterview

Als ik zeg dat je als ondernemer vandaag de dag een paar stappen harder moet lopen dan pakweg tien jaar geleden, vertel ik niets nieuws. Doe je dat niet, dan ben je gezien in deze tijd waarin de online business een dominante positie inneemt en Jan en Alleman schoenen verkoopt.

Gelukkig maken veel ondernemers in onze branche deze ‘extra meters’, waardoor ze relevant blijven voor de superkritische consument. Maar ik zie ook nog steeds veel schoenretailers die vooral bezig zijn met de waan van de dag. Ze nemen te weinig tijd om hun winkel vanuit een helikopterview te bekijken.

Écht futureproof

Het gevaar dat op de loer ligt is dat je bedrijfsblind wordt. Je hebt je zaakjes op de winkelvloer ogenschijnlijk goed voor elkaar, maar tegelijkertijd wordt je buiten je winkel links en rechts ingehaald. Wat me opvalt is dat veel schoenretailers nauwelijks tijd besteden aan het écht futureproof maken van hun winkel door goed om zich heen te kijken. Terwijl ze tijdens het bezoeken van grote buitenlandse vakbeurzen vaak wél een dag uittrekken om zich te oriënteren op vernieuwende retail concepten in bijvoorbeeld Milaan of Düsseldorf.

Retail Safari

Maar ook in ons land en zelfs in je eigen omgeving vindt veel vernieuwing plaats als het om winkelen gaat. Als je het maar wilt zien. Nog teveel wordt gekeken naar wat andere schoenondernemers doen, wat dan vervolgens min of meer wordt geïmiteerd. Mijn advies is: kijk ook eens naar wat in totaal andere sectoren van de detailhandel aan vernieuwing plaatsvindt en onderzoek wat je daarmee kunt voor jouw winkel.

Dat is precies wat we beogen met de INretail Retail Safari, die we regelmatig organiseren. Haak een keer aan bij zo’n ‘speurtocht’ naar innovatieve, verrassende winkelconcepten.

Delen