Geen vraag te gek
088 973 06 00

Column: Hulp werkt!

Dat goed inkopen een ‘vak apart’ is, zal iedere ondernemer in de retail beamen. Dat geldt zeker voor de schoenensector, waar immers een bikkelharde concurrentiestrijd woedt.

Je kunt het je eenvoudigweg niet permitteren om je winkelassortiment niet met de grootste zorgvuldigheid te selecteren. Heb je je collectie niet op orde, dan is de consument onverbiddelijk. En probeer na een slecht seizoen door een onzorgvuldige assortimentskeuze maar weer eens bij hem of haar in de gratie te komen.

Meekijken

Ik heb veel respect voor de ondernemers in onze branche die mij in de afgelopen weken hebben laten meekijken naar hun inkoopplanning voor voorjaar/zomer 2020. Heel moedig! Het is niet niks om een ander in je keuken te laten kijken. Het heeft mij de gelegenheid gegeven hen er – waar nodig – op te wijzen dat het noodzakelijk is om je inkoop voor het volgende seizoen niet simpelweg af te stemmen op wat je voor het afgelopen seizoen hebt ingekocht. Samen hebben we bijvoorbeeld naar de cijfers van de MKB Shoescan gekeken om te zien wat er uit de branchedata te halen valt voor het individuele inkoopbeleid.

Inkoopplaatje

Daarnaast is het raadzaam om een kritische blik te werpen op je leveranciersbestand. Welke merken hebben in het seizoen voorraad? Hoe serieus nemen leveranciers het met gemaakte afspraken? Zorgvuldig inkopen is vandaag de dag geen luxe, maar bittere noodzaak. Het gaat per slot van rekening om de toekomst van jóuw winkel! Vooral om ervoor te zorgen dat je alle cijfers die je ter beschikking hebt goed weet te duiden, is het beslist geen schande om daarbij om hulp te vragen. Bij INretail zijn we daar zelfs in gespecialiseerd. Laat ons jou helpen om het inkoopplaatje voor je winkel zo compleet mogelijk te maken. Je zult zien dat het werkt.

Delen