Geen vraag te gek
088 973 06 00

Belt vertelt: In één Click naar je winkel

Een webshop naast een fysieke winkel is voor grofweg de meeste multibrandwinkeliers niet lonend meer. Tegen de volumes van grote spelers als Amazon, Zalando, About You en bol.com valt niet te concurreren. Toch biedt online wel degelijk kansen. Sterker nog, jouw aanwezigheid op het web is een must. Maar hoe levert je dit dan iets op?

Ruim een half jaar geleden stopte We Are Labels met de webshop. Volgens de oprichter werd er weliswaar steeds meer omzet gedraaid, maar liepen de kosten hierdoor ook steeds verder op. Winst werd niet geboekt, terwijl de concurrentie van grote platforms als Zalando, About You, Amazon en bol.com alleen maar groeide.

Webshops worden te gecompliceerd en kostbaar voor veel retailers. Onderhoud en invulling van de webshop, bezorging, voorraadbeheer, data verzamelen en beheren, extra personeel en lage marges kosten bij elkaar teveel om concurrerend te blijven. Vorige maand keek bovenstaande ondernemer in een interview met RTL Z terug op zijn besluit en concludeerde tevreden dat dit een goede beslissing is geweest. Zijn elf fysieke winkels trokken meer klanten en draaiden een hogere omzet.

Van click naar de winkel

Dat er leven is zonder webshop ervaren ook andere retailers zoals Xan Woman. Zij vertelde het ons op het INretail ledenevent en haar ervaring is gelijk als die van We Are Labels.

Maar online winkelen hoeft niet altijd tot bovenstaande situatie te leiden en kent ook andere variaties. Een alternatief businessmodel naast het bekende Click & Buy is bijvoorbeeld: Click & Reserve. Dit slimme model heeft Konijnendijk Mode gekozen om online de verkoop te stimuleren. Via de website kunnen klanten artikelen reserveren en die in de winkel passen. Eventueel ruilen voor een andere maat of kleur kan dan direct. Hiermee werkt C&R dus ietsje anders dan een ander veelgebruikt model, Click & Collect. Dit is ontstaan om de verzendkosten te drukken door artikelen in de winkel af te halen. Maar bij C&C zit je nog steeds met verpakkingskosten en retourpercentages. Bij C&R kunnen de retourpercentages dalen en kun je ook filteren wat er mee de paskamer in gaat en wat niet. Online ben je in staat om meer items te laten zien dan in je fysieke winkel, maar met C&R verlies je niet het persoonlijke contact met je klant. Een belangrijke reden voor Konijnendijk Mode om deze keuze te maken: investeren in klanten uit de regio of vaste klanten elders uit het land die al een binding hebben met de winkel.

Totaalbeleving

Deze wijze van online en offline op elkaar afstemmen kan voor veel retailers een betere optie zijn dan het exploiteren van een webshop naast een fysieke winkel. Bovendien haal je hiermee ook klanten echt je winkel in en dat is de plek waar je meer kan bieden ten opzichte van online. Niet voor niks zetten winkelcentra als Mall of the Netherlands en het vernieuwde Hoog Catharijne sterk in op een totaalbeleving. Shoppen blijft voor veel mensen tenslotte ook gewoon fun. En vergeleken met online winkelen wordt er uiteindelijk nog altijd ruim drie keer zoveel in fysieke winkels gekocht. Daar kunnen klanten artikelen passen of uitproberen en direct advies krijgen dat past bij hun persoonlijke wensen.

Nog een stapje verder gaat het online Personal Shoppen. Met deze service werkt bijvoorbeeld WE en kun je klanten op een persoonlijke manier, op het juiste moment het juiste aanbod bieden. Het gaat hierbij om een nieuw verkoopkanaal dat klanten van retailers koppelt aan een personal shopper. Klanten kunnen via deze dienst een persoonlijke bestelling thuis ontvangen of langskomen in de winkel voor een shopping sessie. Retailers kunnen deze service aanbieden op het platform van Gustein. Daar worden onder andere ook de klantprofielen en klanthistorie bijgehouden. Zij helpen geïnteresseerde retailers met het opzetten van het gewenste concept en de inrichting van hun account op het platform. Ook helpt Gustein bij de training van de personal shoppers van de retailer en ondersteunen zij de marketingactiviteiten voor de service.

Er zijn dus steeds meer mogelijkheden om op een slimme manier online en offline elkaar te laten versterken. Maar in de kern blijft het natuurlijk altijd gaan om wie jij als ondernemer bent, wat past bij jou. Jouw eigen signatuur bepaalt het DNA van je winkel. Als curator van jouw winkelcollectie moet je steeds weer zorgen voor gave artikelen waarmee je klanten naar je toe lokt. Items die ze al op voorhand online willen reserveren om niet achter het net te vissen. Die toegevoegde waarde - online én offline - is de kracht van de multibrandwinkelier en zal zich, zoals hiervoor geschetst, steeds verder ontwikkelen. Retail is detail, dat zal altijd zo blijven.

Wil jij ook weten welk DNA jij hebt, welke keuzes bij jou passen op online gebied en wie jouw doelgroep is?

Kom dan op 2 maart aanstaande naar de workshop Ken je Klant!

Delen