Geen vraag te gek
088 973 06 00

Column: Jammer toch?

Volgende week gaan de zomervakanties van start. Dit jaar beginnend in het zuiden van het land. Wat mij opvalt is dat consumenten steeds beter voorbereid op vakantie gaan. Ze willen op de camping in Zuid-Frankrijk of tijdens hun verblijf aan de kust van Kroatië niet voor verrassingen komen te staan.

Een andere opvallende ontwikkeling is dat mensen niet meer gaan voor een actieve vakantie óf voor een relaxvakantie, maar kiezen voor een combinatie van beide. En wat is er dan mooier als zij voor hun activiteiten én voor hun relaxmomenten in één winkel terecht kunnen?

Bestedingsbehoefte

Als het om actieve vakanties gaat, hebben sportwinkels zonder meer een voorsprong. De consument kan er immers net zo goed voor ‘actieve’ aankopen terecht, zoals voor een rugzak en wandelschoenen, als voor zijn ‘sportieve’ bestedingen, denk aan een hardloopset om ook op vakantie de dagelijkse ronde te kunnen maken. Het is slim als je de klant ook de mogelijkheid biedt om zijn artikelen voor de relaxmomenten aan te schaffen. Je profiteert dan optimaal van de bestedingsbehoefte die hij op dat moment heeft.

Omzet

Een sportwinkel is de ideale plek voor ‘one stop shopping’ voor de vakantie. Qua timing kan de sportondernemer het zich niet beter wensen. De competities zijn afgelopen en de trainingen en wedstrijden bij de sportclubs liggen stil. Maar dan moet je daar natuurlijk wel voor open staan. Als je van mening bent dat een eenvoudig badmintonsetje voor op de camping of een opblaaszwembad niet in jouw winkel thuishoren, dan loop je in deze periode van het jaar geheid omzet mis. En dat zou toch jammer zijn, nietwaar?

Delen