Geen vraag te gek
088 973 06 00

Column: Nederlandse sportmarkt groeit nog steeds

2019 was voor de Nederlandse sportretail met recht een veel bewogen jaar. Er ‘bewoog’ heel wat in 2019, zowel in positieve als in negatieve zin. Toch is het wat mij betreft niet moeilijk om het jaar op een optimistische manier af te sluiten.

Dankzij de uitkomsten van het in het voorjaar gepresenteerde Sportfocus 2019, beschikt de branche over de meest actuele inzichten, zowel van de markt- als de brancheontwikkelingen.

Goed perspectief

De resultaten van het Sportfocus onderzoek bieden voldoende handvatten om als sportretailer mee vooruit te kunnen. De aangereikte ‘tools’ zijn zo veelzijdig, dat elke sportretailer, groot of klein, er de elementen uit kan pikken die het beste bij zijn onderneming passen. En dat biedt een goed perspectief voor de toekomst. Oók voor de gevestigde sportvakhandel. Dat onze branche over een dergelijk breed gedragen en op continuïteit gebaseerd initiatief beschikt, is nog altijd uniek.

Nieuwe businessmodellen

Want zoveel is duidelijk: de Nederlandse sportmarkt groeit nog steeds. Spelers in onze sector die zich met nieuwe businessmodellen profileren, profiteren daar het meeste van. Ze nemen ondernemers die hierop anticiperen als het ware mee in hun kielzog. Het is dan ook goed om te zien dat veel sportretailers aan de slag zijn gegaan met wat hen vanuit het onderzoek wordt aangereikt.

Goede eindsprint

Zoals elk jaar kom ik medio januari met de brancheverwachting sport voor het nieuwe jaar. Als de voortekenen niet bedriegen wordt de presentatie daarvan voorafgegaan door een goede eindsprint in het bijna voorbije jaar. De kou van de laatste weken van dit jaar en de vooruitzichten voor een goed wintersportseizoen, beloven een mooie afsluiting van 2019.

Ook namens INretail wens ik jullie een goed 2020 toe. Laat je ook in het nieuwe jaar inspireren door de aansporingen uit het Sportfocus onderzoek.

Delen