Geen vraag te gek
088 973 06 00

Column: Samenwerking loont!

Er zijn van die weken waarin alles op z’n plek valt. Wat mij betreft zitten we er nu middenin. Ik heb het dan niet over het feit dat lente plaatsmaakte voor zomer (en hoe), maar vooral over kansen voor retail die ineens een boost krijgen.

Vorige week bezocht ik de leveranciersbijeenkomst van de nieuwe Woon Retail Groep, een joint venture tussen Euretco Wonen en VME Nederland.

Goed humeur

Ik kwam nogal wat bekenden tegen, het was een immers moment van belang. Maar natuurlijk draaide het om veel meer dan socializen. Aanleiding vormde de samenwerking tussen de partners. En bovenal: de kansen die daaruit ontstaan. Precies daarin schuilt mijn goede humeur. Wat me namelijk vooral trof was de focus die de nieuwe joint venture op de zelfstandige woonspeciaalzaak heeft. Laat dat er eentje zijn die ik volledig kan onderschrijven!

Waar Nederland goed in is? Het unieke winkellandschap waar grootwinkelbedrijven en speciaalzaken samen zorgen voor een veelzijdig aanbod in wonen. Toch is die charme geen garantie voor succes voor iedere ondernemer. Concurrentie neemt toe, de kennis en snelheid van handelen, die vooral de grotere ketens tonen, maakt het voor veel mkb-ondernemers lastig om mee te dealen. Niet voor niets viel vorige week één woord meermaals: samenwerking. Precies dat is de aanleiding voor de joint venture.

Uitzonderlijke skills

Een prima initiatief, een belofte voor de branche. Is hiermee de toekomst voor de zelfstandige woonondernemer veiliggesteld? Nee, dat vind ik een te optimistische aanname. Er ligt een forse uitdaging. Speciaalzaken – het woord zegt genoeg – moeten vooral onderscheidend zijn. Niet zo’n beetje, maar écht! Want uitblinkers trekken aandacht, uitblinkers scoren. Ik ken ze hoor, de Johan Cruijffjes of, zo je wilt, de Matthijs de Ligten binnen onze branche. Talenten met uitzonderlijke skills, inzicht en energie om de wedstrijd naar hun hand te zetten, het verschil te maken. Spelers waarbij de rest van het team toch wat verbleekt.

Op eigen houtje?

Doet de rest het daarmee slecht? Welnee! Een brede groep middengroep zelfstandige ondernemers heeft het met passie, keihard werken en het in de watten leggen van de klant altijd gered. Maar zijn dat nog de juiste ingrediënten voor de toekomst, vooral met de hete adem van grote spelers in je nek? Om als zelfstandige spits te excelleren is meer nodig. Goede formules, exclusieve collecties met goede marges en een slimme oplossingen voor on- en offline bijvoorbeeld. Die kwaliteiten bereik je samen, het is ondenkbaar dat je op eigen houtje op alle fronten uitblinkt.

Het zal je niet verbazen dat ik enthousiast ben over de joint venture. Samenwerking is de strategie om ons zo bijzondere en mooie winkellandschap te behouden en beter te maken. Met daarin een belangrijke rol voor het mkb!

Delen