Geen vraag te gek
088 973 06 00

Column: Sociale vaardigheden in de sportwinkel

Een professioneel, persoonlijk advies en een goed verhaal. Dat is waarvoor sporters naar onze speciaalzaken komen.

Daarmee maakt de fysieke sportwinkel het verschil met pure online aanbieders, grote internetplatformen, discounters en monobrandstores. Nu meer dan ooit.

Gevarieerd sporten

Wat mij betreft staan voor dit seizoen alle seinen op groen. Er is immers nog nooit zoveel aandacht geweest voor sport en bewegen. Dat mensen zich daarbij niet meer op één tak van sport richten zie ik eerder als een voordeel dan als een nadeel. Doordat ze veel gevarieerder sporten, hebben ze meer dan ooit behoefte aan persoonlijk advies. Én natuurlijk aan meer verschillende schoenen, kleding en accessoires. Hier liggen mooie kansen voor de fysieke sportspeciaalzaak.

Wintersport kriebels

Een ander ‘groen sein’ voor een goede verkoopperiode is de vliegende start van het wintersportseizoen. In de Alpenlanden is nu al veel sneeuw gevallen en bij veel Nederlandse ski- en snowboardliefhebbers begint het te kriebelen. Tien tegen één dat wintersportwinkels in de komende weken op veel klanten kunnen rekenen. Mensen die niet alleen komen vanwege de professionele aandacht voor hun uitrusting, maar ook voor het persoonlijke verhaal van de verkoper. Want wie wil nu niet van een professional tips krijgen over voor hem aantrekkelijke skigebieden? Of bevestigd krijgen dat hij de juiste keuze heeft gemaakt voor zijn wintersportbestemming?

Klikken

Er is maar één conclusie mogelijk. Behalve over diepgaande productkennis en commerciële kundigheid (aspecten die eigenlijk vanzelfsprekend zijn) dient de verkoopmedewerker in een sportspeciaalzaak over een flinke dosis sociale vaardigheden te beschikken. Je kunt een sporter nóg zo goed individueel adviseren over zijn materiaal, als hij het verhaal erbij mist, heeft hij geen enkele reden om de volgende keer terug te komen. Ook wat dat betreft moet het dus klikken.

Delen